Woordvoering 2e termijn bij de begroting

12 november 2014

Woordvoering 2e termijn bij de begroting

Afgelopen week besprak de gemeente de begroting. Voor het moment een paar kleinere bezuinigingen, en tariefsverhogingen. Volgend jaar gaan de grote klappen vallen.

Hieronder mijn woordvoering in het slotdebat over de begroting.

Geachte voorzitter,

Enkele maanden terug bespraken we met elkaar de noodzaak voor een kerntakendiscussie. We zouden met elkaar en zonder taboe's kijken naar alle taken van de gemeente, en wat wij vinden dat er nog wel en wat niet meer moet  gebeuren. Wat de SP betreft zou dat ook extra taken kunnen betekenen, die de  gemeente nu laat liggen. Ook zouden we wat ons betreft kunnen kijken of zaken die nu zijn uitbesteed of aan de markt zijn overgelaten, niet beter in  eigen beheer kunnen worden gedaan. Of coöperatief door bewoners.
 Deze kerntakendiscussie zouden we samen met de organisaties en de inwoners van onze stad gaan doen.

Geachte voorzitter. Voor ons ligt nu een 'Agenda voor de stad'. Van de open discussie is hierin niet veel terug te vinden. De uitgaven van de gemeente zijn opgedeeld in een aantal domeinen. Domeinen die niet helemaal overeenkomen met de begrotingsprogramma's - zodat vergelijken moeilijk wordt. De grootste  domeinen zoals economie - oftewel lobbyen met en cadeautjes voor ondernemers - wordt al direct buiten de discussie geplaatst. En ook over ons kostbare bestuur, dat 15 miljoen per jaar opsoepeert, mag niet worden gesproken. Voor het overige zijn de bezuinigingen al opgedeeld over de verschillende domeinen. En er wordt al aangegeven in welke hoek de slachtoffers moeten vallen.

Eén van domeinen waar het college geld denkt te halen is de zorg. Nog eens 600.000 af van een domein waar we de rijksbezuinigingen ook al één op één overnemen.

Met de stad wordt niet meer gesproken. In vertrouwelijke gesprekken met organisaties met ambtenaren mogen die organisaties nog een beetje
tegensputteren voor hun hoofd op het hakblok wordt gelegd. Sprekerspleinen? Hoorzittingen? Een website waarop burgers voorstellen kunnen doen of op
voorstellen kunnen reageren? Allemaal geen onderdeel van de plannen voor de  discussie met de stad.

Meneer de voorzitter. De huidige begroting bevat weer flinke lastenverzwaringen voor de lagere inkomens, net boven het minimum.  Rioolrechten en afvalstoffenheffing gaan omhoog, de rioolrechten met vier maal de inflatie. Onze fractie stelt voor de lasten meer te leggen bij de eigenaren van onroerend goed, dan bij de laagstbetaalden. Natuurlijk zijn er ook mensen  met een klein loon die een huis hebben, maar die hebben meer voordeel bij de  bevriezing van de heffingen, dan nadelen van een iets hogere OZB.

Maar voor de echte minima gelden de heffingen toch niet? Het gaat ons ook om  de lagere inkomens daarboven die steeds zwaardere lasten hebben. Maar dit college verzwaart via een omweg ook lasten waarvoor de minima geen  kwijtschelding hebben. Een nieuwe precariobelasting voor Evides en Stedin. Die
zullen dat één op één door rekenen in de tarieven, voor water en gas, waar iedereen mee te maken heeft. Wij missen enige compensatie van die lastenverzwaring voor de laagste inkomens.

Want ons sterk teleurstelt is overigens de  halstarrigheid, tot nu toe in ieder geval, van dit college met betrekking tot de legeskosten voor de Europese
gehandicaptenparkeerkaart.
Wij vragen veruit hoogste prijs in de Drechtsteden. En daarbij zijn wij de enige plaats in Nederland waar we ook nog geld op straat innen van de mensen,  die al de hoofdprijs betaalden voor hun kaart. We hebben goede hoop dat de raad hier corrigerend op zal treden.

Meneer de voorzitter, wij kunnen ons niet vinden in de voorgestelde begroting, noch in de agenda voor de stad. Wij blijven opkomen voor een rechtvaardiger
beleid, en hopen daarin niet alleen te blijven staan.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.