Gemeente wil Stadstoezicht zonder discussie privatiseren

11 februari 2015

Gemeente wil Stadstoezicht zonder discussie privatiseren

Het einde van Stadstoezicht

Het bestuur van de gemeente heeft definitief gekozen voor privatisering van Stadstoezicht. Het bestaande Stadstoezicht wordt opgedoekt. Een aantal mensen blijft in dienst van de gemeente - een aantal wordt de komende jaren de organisatie uitgewerkt. En een deel van de mensen wordt overgedaan aan een nader te bepalen beveiligingsbedrijf.

Een cruciale overheidstaak

De nieuwe organisatie moet Handhaving gaan heten.  En voert nog steeds een taak uit die essentieel is voor de gemeente.

Ik citeer het nieuwe organisatieplan:

"Het toekomstige team van Toezicht moet bestaan
uit goed opgeleide professionele buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Als verlengstuk van
het stadsbestuur zijn zij de ogen en oren van de gemeente en dragen medeverantwoordelijkheid voor
de kwaliteit en leefbaarheid in de openbare ruimte. De handhavers weten wat er speelt in een wijk en
werken samen met gebiedsmanagers, politie, wooncorporaties, ondernemers, maatschappelijke
organisaties en inwoners."

Het lijkt me logisch dat deze mensen, die vergaande bevoegdheden hebben voor uitdelen van boetes, uitvoeren van arrestaties en gebruiken van geweld in dienst zijn van de overheid. Maar nee de gemeente wil deze mensen in gaan huren van een privaat beveiligingsbedrijf. Dus een privé bedrijf, dat niet aanspreekbaar is voor democratische controle, heerst straks over de Dordtse straten. Een privé bedrijf krijgt inzage in de gegevens van alle inwoners, inclusief vertrouwelijke gegevens die normaal alleen voor politie-ambtenaren inzichtelijk zijn.

Natuurlijk worden in het organisatieplan wat zalvende woorden gesproken over alleen "bevoegde" mensen die toegang moeten hebben. Maar ja dat is in zo'n bedrijf iedereen met een BOA diploma en een verklaring van goed gedrag (=geen strafblad). Afhankelijk van het ingehuurde bedrijf kan het om duizenden mensen over heel Nederland gaan.

Kan dit zomaar? Nee natuurlijk niet. Daarom past het gemeentebestuur een truc toe. Alle inhuurlingen van het beveiligingsbedrijf krijgen een aanstelling als onbezoldigd ambtenaar. Kortom, ze mogen straks alles wat de politie ook mag.

Kosten van privatisering

Het idee is misschien dat privatisering goedkoper is. Maar het beveiligingsbedrijf moet natuurlijk ook winst maken. En het hele circus rond aanbesteding kost ook geld. Er is voorzien in een contractmanager, een inkoopmanager. Er worden protocollen en procedures opgezet om met het privé bedrijf te communiceren...

Heeft Dordrecht niets geleerd van de privatisering van de Spoorwegen, de post, de gezondheidszorg? Tot nu toe hebben ALLE privatiseringen geleid tot daling van kwaliteit en stijging van kosten.

Democratie

Het bestuur van de gemeente wil de verandering zoveel mogelijk in stilte doorvoeren.  Dit staat in het communicatieplan onder het kopje PERS: "Geen actieve communicatie over de nieuwe organisatie, alleen reactief. Kernboodschap wordt opgesteld mochten er vragen komen van de pers."

Vreemd genoeg stellen alleen wij als SP vragen bij de privatisering van Toezicht. Stelde de PvdA bij de vorige discussie in de commissie van de raad nog wat vragen over de privacy, dit keer stond ik als vertegenwoordiger van de SP alleen in het verzoek om hier de discussie over aan te gaan. Dus ook de zogenaamd linkse of democratische partijen als D66, PvdA en Groen Links laten zonder boe of bah te zeggen de huidige medewerkers van Toezicht vallen als een baksteen. En gaan ermee akkoord dat we als bevolking van Dordrecht straks in de gaten gehouden worden door en gearresteerd en beboet kunnen worden door mensen van een privaat beveiligingsbedrijf.

Reacties

Ik ben het helemaal eens met Ronald. Langzamerhand glijdt Nederland af naar het chaotische land van de cowboys, ook wel bekend als de V.S. waar nu de staat Texas het toestaat dat studenten met een colt op hun heup de colleges volgt. Het land waar de gevangenissen zijn geprivatiseerd. Lucratieve business schijnbaar, want er is geen land ter wereld waar per 100.000 inwoners meer gevangenen zijn dan in de States.

Ach ja, onze burgemeester profileert zich. Privatisering in hapklare "Brokken".

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.