Gemeente bestelt de bulldozers voor Doelesteyn

1 april 2015

Gemeente bestelt de bulldozers voor Doelesteyn

Woordvoering SP in de raad van 31 maart over parkeerplaatsten Doelesteyn / Steegoversloot

Op de Steegoversloot bevindt zich een prachtig monumentaal pand. Doelesteyn. Daarachter een wat nieuwer en heel stevig gebouw dat laatst in gebruik was als school. Dit laatste gebouw wil de gemeente slopen en vervangen door een grote parkeerplaats.

Als SP zien we een parkeerplaats op deze plek niet zitten. Voor tien jaar komt er een lelijke asfaltvlakte. Wij willen ook helemaal geen extra auto's naar dit deel van de binnenstad - met vele kleine straatjes - lokken.

Bovendien hebben gerenommeerde architecten van bureau's HET en EGM een plan gepresenteerd waarbij het oude schoolpand duurzaam wordt herbestemd voor woningen en een groene ruimte voor de buurt. In dat plan is ook plek voor tot wel 110 parkeerplaatsen.

Helaas houdt het gemeentebestuur hardnekkig vast aan de plannen voor sloop en asfalt. Hierin helaas blindelings gevolgd door de collegepartijen BVD, VVD, CDA en CU/SGP. De partij BVD, die zich in het verleden met succes verzette tegen het raadsbesluit om de Zuidpolder vol te bouwen, was nu van mening dat je op eenmaal genomen besluiten nooit meer terug mag komen. En jammer dan voor duurzaamheid en aantrekkelijke stad: de ambtenaren van parkeerbeheer willen hun parkeerterrein, het college doet braaf wat de ambtenaren van ze vragen, en daarin worden ze schaapachtig gevolgd door de raadsmeerderheid.

Hieronder mijn woordvoering in de raad van dinsdag 31 maart:

Woordvoering Doelesteyn

Meneer de voorzitter. Dordtenaren worden steeds trotser op hun stad. Wie in de stad rondloopt proeft overal de rijke historie.

Doorheen die historie is dat overigens niet altijd aan het gemeentebestuur te danken geweest. De plannen in de zeventiger jaren om een snelweg door de binnenstad aan te leggen zijn gelukkig nooit doorgegaan. Ook de plannen om de huizen hier aan de overkant van het plein af te breken, om meer ruimte te maken voor auto's bij trouwpartijen en dergelijke zijn gelukkig weliswaar geaccordeerd door de gemeenteraad in de jaren vijftig en zestig, maar nooit uitgevoerd. Wel uitgevoerd zijn de afbraak van het postkantoor en het aanleggen van asfaltvlaktes zoals op de Grote Markt en naast het Vrieseplein.

De plannen voor afbraak van de huizen hier aan de overkant bleven gelukkig tien jaar liggen. Dat gaf tijd om tot inkeer te komen. Maar met de voorgenomen sloop van Doelesteyn kan ons bestuur niet wachten om de bulldozers en draglines aan te laten rukken. Als we nu een besluit nemen, dan worden de motoren bij wijze van spreken al gestart.

Is er dan zo'n acute parkeernood? Op een steenworp afstand ligt een parkeergarage op de Stadswerven er grotendeels ongebruikt bij. De parkeergarage op de Riedijkshaven - veel dichter bij de Voorstraat Noord waarvoor het allemaal zou moeten gebeuren wordt bij lang na niet volledig benut.

De ons toegestuurde raadsinformatiebrief van 30 maart jongstleden is een toonbeeld van naar een vooraf getrokken conclusie toe redeneren. Een sterk staaltje is het wegredeneren van de 110 parkeerplaatsen in het alternatieve plan. Bijvoorbeeld in het plan van parkeerbeheer wordt een bepaalde aanbouw van Steegoversloot niet gesloopt. Vanwege de mogelijkheid eventueel extra vierkante meters te kunnen verhuren. Er schijnt in de binnenstad een groot tekort aan lege vierkante meters te zijn? Maar om die reden zouden er 36 plaatsen in het alternatieve plan niet meegeteld te mogen worden?

Dan de bezwaren dat de parkeerplaatsen verspreid liggen over het terrein. Dat is precies hetzelfde bij de parkeerplaatsen in de buurt van de Houttuinen en Varkenmarkt. Misschien een argument om deze parkeerplaatsen vooral te bestemmen voor bewoners of werknemers van bedrijven in de buurt die goed bekend zijn met de situatie. Bezoekers van de binnenstad verleiden om de kleine straatjes rond Doelesteyn in te rijden is hoe dan ook geen goed idee. Daarvoor hebben we de parkeerterreinen en garages aan de rand van de stad. Nu nog goed busvervoer, en de mogelijkheid om makkelijk fietsen te kunnen huren.

Het argument van sociale veiligheid is niet echt een argument om een asfaltvlakte aan te leggen. En dat allemaal om over vijf of tien jaar een grote parkeergarage neer te zetten. Dit is een soort salamitaktiek. Nu is er geen steun - en geen geld - voor een parkeergarage. Dus gaan we eerst slopen. Dan hebben we een lelijk gat. En dan maar sparen voor een garage.

Kijk eens naar de ellende die de parkeergarage Visstraat veroorzaakt met opstoppingen op de Bagijnhof en levensgevaarlijke situaties op de drukke momenten. Hebben we dan niets geleerd?

Nog even een opmerking over de zin in de raadsinformatiebrief dat we nu niet met één partij in zee moeten gaan. Niemand vraagt dat. Gevraagd wordt om andere plannen een kans te geven. Maar als het college rekening houdt met belangstelling van meerdere partijen, hoe kunnen ze dan stug volhouden dat het casco van Doelesteyn geen cent meer waard is?

De taxatie dat het pand niks meer waard was, uitgaande van sloop, is natuurlijk lachwekkend. In werkelijkheid is sprake van een enorme kapitaalvernietiging. En het kost zelfs honderdduizenden euro's om die kapitaalvernietiging te realiseren vanwege de sloopkosten. Kennelijk zijn we als stad zo rijk dat we niet alleen geld willen verbranden, maar dat ook nog ééns in een marmeren haard willen doen.

De maatschappelijke trend is dat jongeren steeds minder auto's bezitten. Verstandige mensen die een auto bezitten, gaan daarmee niet naar de oude binnensteden. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om Delft of Breda, of Amsterdam met de auto te bezoeken. Het huidige parkeerbeleid zit vast in het verleden en heeft geen oog voor de toekomst. Een stad als Hamburg heeft er voor gekozen om over 20 jaar helemaal autovrij te zijn.

Als burgers van onze stad met goede initiatieven en ideeën komen, dan zouden ze omarmd en verwelkomd moeten worden. Niet behandeld als hinderlijke bobbels voor de stoomwals van het ambtelijk vastgestelde beleid. In ieder geval verdienen ze het minimaal dat hun plannen echt serieus worden bekeken.

Om Groen Links te parafraseren, het gaat om mensen, niet om auto's en asfalt.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.