Vier jaar college, vier jaar aantasting van groen, vier jaar helpen rijken en projectontwikkelaars

14 februari 2018

Dinsdag 13 maart debatteerde de raad uitvoerig over de resultaten van vier jaar coalitie van VVD, BVD, CDA en CU/SGP. Ik noem hier bewust als eerste de VVD, omdat hun liberale ideologie het hele college beleid doortrok. Vooral werken voor de rijken en de grote ondernemers, de mensen in de stad, of de natuur op het tweede plan.

Het debat ging vooral over de onderwerpen waar de coalitie vindt dat ze het goed gedaan heeft. Daarbij schroomde ze niet de inspanningen van anderen voor zichzelf te claimen. Het feit dat vele vrijwilligers in Dordrecht als "doorpakker" zwerfvuil oppakken bijvoorbeeld. De coalitie zegt dan: dankzij ONS beleid is er minder zwerfafval. Ondertussen verdwijnen de straten onder dikke lagen kauwgum, omdat de coalitie de schoonmaakploeg heeft weg bezuinigd.

Aan het einde van het debat mocht iedere partij nog twee minuten zelf het woord doen. Ik besloot het te hebben over groen en over wonen. Dat moest in twee minuten, vandaar dat het enigszins in telegramstijl is.

Groen en wonen

Gisteren werden we geconfronteerd met de beelden van de gekapte gezonde bomen in de Museumstraat. In 2015 verzette de SP zich samen met GL tegen dit plan. Alleen de SP verzette zich tegen het plan om meer vrachtwagens en auto's door deze straat te laten rijden.

Als SP verzetten we ons tegen het onder beton en asfalt laten verdwijnen van de Oude Beerpolder voor de aanleg van Kil IV. Een gebied groter dan de ooit verijdelde plannen voor de Zuidpolder.

En nu weer verzetten wij ons tegen het slopen van een groot deel van het
Wielwijkpark ten faveure van 10 villa's.

En dit brengt mij op het onhaalbare voornemen om 10.000 woningen te bouwen, iets wat nog onhaalbaarder wordt door het beleid dat dit college gevoerd heeft. Als je veel woningen wil bouwen, dan moet je niet enorme kavels uitgeven voor een paar gefortuneerden.

Er was een concreet voorstel van een ontwikkelaar om tientallen appartementen te realiseren in een leegstaand kantoorpand aan het Papeterspad. Heel duurzaam om gebruik te maken van een bestaan casco. Het college nam echter twee miljoen verlies op het Papeterspad, voor de realisatie van 7 of 8 villa's. Een kwart miljoen subsidie per villa.

Een plan voor realisatie van een appartementencomplex in de oude maar goed gebouwde school achter het gerechtsgebouw aan het Steegoversloot, een initiatief van een aantal betrokken inwoners van onze stad, werd aan de kant geveegd, voor realisatie van een parkeerterrein. Weer een kans gemist voor tientallen woningen.

De mooiste plek van onze stad het Groothoofd, werd voor een habbekrats
cadeau gedaan aan een grote projectontwikkelaar.

Plannen voor de punt van Stadswerven werden ook aangepast om maar 4 villa's te bouwen in plaats van 54 woningen.

Als gemeente spraken we regelmatig met ASZ (het Albert Schweitzer Ziekenhuis), maar verzuimden Refaja en het bijbehorende terrein over te nemen. Nu is het in handen van ook weer een projectontwikkelaar. Hiermee hebben we een belangrijke kans gemist om huisvesting voor kleine huishoudens en jongeren te realiseren.

Als SP willen we dat een volgend college echt werk gaat maken voor betaalbaar bouwen voor alle bewoners van onze stad, voor jongeren, voor ouderen, voor kleine huishoudens en grote, voor betaalbare huur en koopwoningen in gemengde en aantrekkelijke wijken.

Ronald Portier

Voetnoot: ik had geen tijd meer om er op in te gaan, maar in één geval besloot de gemeente wel om grond en een pand te kopen om de ontwikkelingen in de hand te houden. Namelijk het oude kantoor van de Rabobank aan de Spuiboulevard. Dat hebben we toen als SP natuurlijk gesteund, maar merkwaardig was het stemgedrag van de PvdA die dit college nog niet liberaal genoeg vond, tegen de aankoop was, en vond dat we de ontwikkeling van dit gebied gewoon aan de projectontwikkelaars ("de markt") moesten overlaten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.