Gemeentelijke organisatie

Het bestuur is er voor de burgers en de burgers zijn er niet voor het bestuur. De organisatie van het bestuur en de ambtelijke dienst moet dan ook eenvoudig worden ingericht en tegen zo laag mogelijke kosten worden
georganiseerd.

• Na de verkiezingen hoort de gemeenteraad via openbare debatten richting te geven aan de vorming van het college. Dit is niet het alleenrecht van de grootste partij. De SP wil een leidende rol van de raad bij de vorming van het college. Dit is het voorrecht van de raad die ten slotte de wethouders benoemt.
  • Besluitvorming moet doorzichtig zijn waarbij de afstand tussen bestuur en burger zo klein mogelijk is. De huidige bestuurlijke opzet met de Dordtse Kamers leidt ertoe dat niemand weet wie zich waar mee bezighoudt. De SP Dordrecht is van mening dat er niets mis was met de oude commissiestructuur waarbij goede afspraken tussen commissie en portefeuillehouder waren te maken en waarbij burgers daardoor ook direct wisten waar ze terecht konden. De SP Dordrecht is voor invoering van enkele vaste adviescommissies en het opheffen van de Dordtse Kamers. Daarnaast moet er zo weinig mogelijk worden vergaderd in beslotenheid.
  • Voor de SP Dordrecht is het belangrijk dat het horen van belanghebbenden naar hun mening plaats vindt, voordat de raad een besluit neemt. Bestuurlijke transparantie gaat wat ons betreft over dat alle declaraties en beloningen van college van B&W en
    raadsleden op internet zullen worden gepubliceerd.
  • De SP Dordrecht is niet tegen samenwerking in de Drechtsteden maar dan uitsluitend op het gebied van de uitvoering, bijvoorbeeld:
    Sociale dienst, gemeentelijke belastingen, etc. Hiervoor is geen kostbaar bovengemeentelijk bestuursorgaan nodig. Taken die wettelijk aan de gemeenteraad zijn toebedeeld worden niet overgedragen. Het kan niet zo zijn dat zaken waar in de gemeenteraad van Dordrecht een meerderheid voor is niet worden doorgevoerd omdat er in combinatie met andere gemeenten geen
    meerderheid is.
    De SP Dordrecht is tegen de gemeentelijke herindeling waarop de huidige samenwerking in de Drechtsteden is gericht. Wij zijn ook tegen deelname aan bestuurlijke experimenten (tijd en geld kunnen
    beter worden besteed aan voor inwoners nuttiger zaken).
  • De SP Dordrecht vindt dat internationale contacten met andere gemeenten kunnen plaatsvinden als dat voor die gemeenten tot positieve ontwikkelingen leidt. Hiervan kan sprake zijn wanneer het gaat om gemeenten in andere delen van de wereld dan WestEuropa. De samenwerking en ondersteuning moeten dan van meer waarde zijn dan het bezoeken afleggen van bestuurders en ambtenaren aan elkaar.
  • Veel overheidsdiensten verspillen miljoenen aan grootschalige projecten op ICT gebied. Veel van die projecten mislukken andere projecten kosten veel meer dan oorspronkelijk begroot en vallen dan
    tegen qua functionaliteit. De SP wil dat de verantwoordelijkheid voor ICT projecten en het verrichten van structurele ICT-werkzaamheden
    ligt bij mensen die in dienst van de gemeente zijn.
  • De SP Dordrecht wil ook dat er scherpe maatregelen genomen worden om privacygevoelige informatie goed te beschermen. Burgers hebben in principe te allen tijde recht op inzage in alle gegevens die de gemeente of met haar verbonden instelling over hen heeft opgeslagen.
  • Voor goede service is het belangrijk dat de burger contant kan blijven afrekenen in het stadskantoor.
  • De SP Dordrecht vindt dat er op de volgende wijzen anders met geld omgegaan kan worden:
    o Een sobere inrichting van gemeenschappelijke

regelingen en de gemeentelijke bijdrage primair
       aan de inhoudelijke taken
    te besteden en niet aan
       bestuur, management en overhead.

o Vergoeding voor raads- en commissieleden alleen
       dan voor zover
    ze ook bij vergaderingen aanwezig
       zijn.

o Onderzoek naar de gewenste ambtelijke
       ondersteuning voor raad
    en college.
    o Er wordt niet meer dan 10 % van de bruto
       personeelskosten
    gebruikt voor het inhuren van
       externe medewerkers.

o Inkomsten uit nevenfuncties van collegeleden
       die niet
    rechtstreeks uit hun functie voortvloeien
       worden voortaan in de
    gemeentekas gestort.
    o Geen vergoeding van reiskosten voor
       raads- , commissie- en
    collegeleden voor reizen
       binnen de stad.

o Stoppen met van het aanhouden van
       symbooladviseurs en
    voorlichters.
  • De SP Dordrecht wil dat mensen met een uitkering voortaan kunnen worden ingezet als stembureaulid en de vergoeding niet gekort wordt op hun uitkering. Dit kost de gemeente niets, en voor betrokkenen is het een keer een andere daginvulling met een financiële beloning.