Duizenden betogen voor meer koopkracht

1 december 2013

Duizenden betogen voor meer koopkracht

Wel 60 mensen uit Dordrecht en Zwijndrecht hebben gebruik gemaakt van de oproep om op 30 november naar de grote FNV manifestatie in Utrecht te komen. De SP afdeling Dordrecht was natuurlijk van de partij!

122 autobussen brachten 4063 mensen uit alle delen van het land naar de Jaarbeurs en zeker meer dan 5200 mensen arriveerden daar op eigen gelegenheid.

Al jaren gedwongen vrijwilliger

De deelnemers konden vooraf aan de demonstratie, deelnemen aan diverse workshops.

Zo vinden al jaren 'dwangarbeid' en uitbuiting van 'gedwongen vrijwilligers' plaats. 0 uren contracten, payrollen, werk met behoud van uitkering allemaal argumenten om mensen jarenlang in onzekerheid te houden op weg naar een echte baan. Ze verrichten in die tussentijd wel degelijk echt werk maar ontvangen geen echte beloning daarvoor. Grote werkgevers komen ermee weg, ze schrijven de verrichte arbeid en de ontvangen subsidie weg naar hun bedrijfsresultaat. FNV begint dit nu schoorvoetend in te zien. "Mensen in de bijstand in deze situatie durven nauwelijks misstanden te melden uit angst voor de sancties, we roepen ze op om dit massaal wel te doen!"

"Ik sta achter jullie, tijdens de ergste crises in 80 jaar", aldus minister Asscher die voor een toespraak ten tonele verscheen, toch kon hij de aanwezigen nog niet echt overtuigen.

Koopkracht echte banen

De Indoneschische vakbond die ook uitgenodigd was, sprak openlijk zijn verbazing uit over de toestand in Nederland. Zij hadden in hun thuisland een loonstijging van 95% weten te bedingen na een 'harde strijd'. Ze riepen op om vooral te volharden op de ingeslagen weg, hou vol het werkt!"

"Vandaag begint onze campagne voor koopkracht en echte banen, wij eisen een loonstijging van 3% alleen zo kunnen we onze economie uit het slop halen. Wat het FNV betreft moeten de bezuinigingen zo snel mogelijk van tafel", aldus Ton Heerts, tegen metaalarbeiders, bouwvakkers, horecapersoneel, taxi- bus en beroepschauffeurs, horecamedewerkers, verpleegkundigen, schoonmakers, thuishulpen, ambtenaren, defensie en politiepersoneel.

Politieke steun

Ton Heerts wees op de samenwerking met de SP en Groenlinks bij deze campagne en nodigde de duizenden deelnemers in de hal uit voor een demonsratieve tocht.

Aan het einde van de wandeltocht wachtte Emile Roemer de demonstranten op, om ze een hart onder de riem te steken! Met bemoedigende woorden, krentebollen en tomatensoep!