Risico's Kijfhoek blijven groot

21 februari 2014

Risico's Kijfhoek blijven groot

De gemeente Zwijndrecht betreurt het dat de strenge veiligheidsregels voor rangeerterrein Kijfhoek van tafel zijn. Ook lokale SP-afdelingen en de Statenfractie zijn niet blij: ‘De provincie zat hier niet voor niets bovenop. De risico’s rond Kijfhoek blijven groot’.

De strenge veiligheidsregels voor Kijfhoek zijn van tafel door een recente uitspraak van de Raad van State. Deze vindt dat de provincie geen strengere veiligheidsregels mag voorschrijven dan het Rijk en Europa, ondanks dat de veiligheid van tienduizenden mensen rond het grootste spoorwegemplacement van Nederland op het spel staat.

Het college en de gemeenteraad van Zwijndrecht leggen zich niet neer bij slechtere bescherming van de vele inwoners in het gebied. Ze willen op zeer korte termijn in gesprek met ProRail en staatsecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu, om te zorgen dat het veiligheidsniveau ook in de nieuwe situatie op peil blijft.

SP-Statenlid Lies van Aelst staat volledig achter het initiatief en haar partijgenoten in Zwijndrecht en Dordrecht: ‘In de provincie heeft onze gedeputeerde Rik Janssen juist weer alle steun om streng te handhaven qua veiligheid. We mogen toch verwachten dat iederéén een grondig lesje van Moerdijk en Odfjell heeft geleerd, inclusief de staatssecretaris.'

Help mee door de petitie   kijfhoekveilig.petities.nl te ondertekenen.

Reacties