Biesbosch flop

25 november 2014

Biesbosch flop

De plannen voor De Nieuwe Dordtse Biesbosch kwamen onlangs in het nieuws omdat er al een strop is van 1,2 miljoen. Nu wordt voorgesteld om te bezuinigen op recreatieve voorzieningen en de inrichting van het landschap.

Landschap in de vernieling

"Wat overblijft is een plan om een prachtig historisch boerenlandschap om te zetten in een kaal moeras wat de volksgezondheid niet ten goede komt.
Gesproken wordt daarbij over de ontwikkeling van "nieuwe" natuur. Bestaande weilanden, een verblijfplaats voor vele vogels, is natuurlijk al natuur. Een onderdeel van de plannen is de keuze om dan maar de aanwezige oude notenbomen te kappen. Fraai staaltje van "natuurontwikkeling". En dat terwijl de plannen voor een nieuw bos wegens 'te duur' zijn geschrapt,"merkt Ronald Portier op.

Herbezinnen

"Als SP vinden we het noodzakelijk dat de plannen voor 'De Nieuwe Biesbosch', in deze tijden van bezuinigingen opnieuw tegen het licht worden gehouden. Maar liefst 34 miljoen euro aan gemeenschapsgeld in de vorm van subsidies worden nu uitgeven zonder er goed over na te denken en dat is is niet meer van deze tijd. Daar kun je tegenwoordig een hoop andere dingen mee doen. Bescherming van het historische cultuurlandschap naast het behoud van biotopen voor dieren zou juist eerder het uitgangspunt voor de toekomst moeten zijn.

Daarbinnen mag gekeken worden naar wat je kan verbeteren aan mogelijkheden voor recreatie, de natuur en goed waterbeheer," aldus Ineke Jager.

Verzet

"In het verleden kwamen Dordtenaren massaal in verzet voor het behoud van de Zuidpolder. Een bestuur dat destijds dwars tegen alle protesten in de polder vol wilde blijven bouwen werd bij verkiezingen hard afgestraft. Als SP hopen we dat het huidige bestuur dat toen met zetelwinst flink van die situatie profiteerde nu eens zelf de conclusie wil trekken dat het beter is om ten halve te keren dan ten hele te dwalen.

Stop dus gewoon met dit ondoordachte plan."

Geacht SP-bestuur,

Met jullie reactie op de gewijzigde plannen voor het buitengebied zijn wij het van harte eens. Ook wetenschappelijk bleken de gangbare opvattingen over het meest wenselijke natuurbeleid inmiddels discutabel.
Voor de ontwikkeling van het buitengebied lanceerden wij al enkele malen in brochures geconcretiseerde en verantwoorde, goedkopere landschapsvriendelijke alternatieven, die echter categorisch werden genegeerd.
Wij blijven er echter naar streven dat die alternatieven worden gerealiseerd.
Henk Visscher