Politiek Café SP drukbezocht

23 januari 2015

Politiek Café SP drukbezocht

Foto: Politiek Café SP - Popcentrale 22 01 2015 / Alfred Meijer SP Dordrecht

Meer dan 65 mensen wisten de Popcentrale (in de kelder van het Energiehuis) aan de Noordendijk te vinden voor het bijwonen van het door de SP georganiseerde debat onder de noemer:
"Zorg doe je zo"

Foto: Henk van Gerven voor een volle zaal / SP Dordrecht: foto Jan Brongers

"Meer dan 65 mensen kwamen langs"

zorg te duur?

Gastspreker Henk van Gerven nam de toehoorders mee naar het verkeerde beeld dat iedereen heeft dat onze zorg te duur is. En uiteindelijk op termijn onbetaalbaar zal zijn.

Foto: Gastspreker Henk van Gerven - SP 2e Kamerlid voor Zorg en Landbouw / SP Dordrecht: foto Jan Brongers

"De zorgkosten die we met ze allen maken komt al jaren overeen met de ons omringende landen en bedraagt niet meer dan 12% van ons nationaal bruto inkomen. Vergelijken we dit met Amerika waar de marktwerking volledig is doorgevoerd dan zie we die op eenzame hoogte staan in de grafieken met wel 50%. Het resultaat in Amerika is uiteindelijk een onbereikbare, en onbetaalbare zorg voor de lage en middeninkomens. Dat moeten we dus niet willen"

Gezonde concurrentie maakt zorg uiteindelijk wel goedkoper

Was de tegenwerping van Nelleke de Smoker van D66 ze benadrukte daarmee het pluspunt van het nieuwe zorgstelsel.

Foto: Nelleke de Smoker - D66 / SP Dordrecht: foto Jan Brongers

"Nelleke de Smoker van D66 ziet geen probleem"

"Die stelling durf ik te bestrijden. Aan het einde van het oude zorgstelsel was er een gezamelijke reservering van 1,3 miljard voor risicodekking. Nu hebben de verzekeringsmaatschappijen 10 miljard op de plank. Door de zegen van de marktwerking heb je hier als politiek dus eigenlijk niets meer over te zeggen. Het is wel Uw geld opgebracht met premies" aldus Henk van Gerven

Nieuwe solidariteit

Henk van Gerven hield de toehoorders ook voor dat wat de SP betreft, gewoon weer de inkomensafhankelijke zorgpremie terug mag komen. "Een miljoen mensen kunnen het al niet meer betalen waarvan 57% dit ook nooit meer zal kunnen! "

Foto: Henk van Gerven in actie / SP Dordrecht: foto Jan Brongers

Anders kijken en doen

Na afloop van een brede discussie van Henk van Gerven met onderandere wethouder Bert vd Burgt en het pubiek over de kwaliteit van de zorg. Was duidelijk dat het laatste woord nog niet gezegd is over dit onderwerp.

Foto: Henk in gesprek met Bert vd Burgt / SP Dordrecht: foto Jan Brongers

"Bert van de Burgt - CDA; Gelukkig hebben we de eerste WMO bezuinigingsronde al in 2014 kunnen realiseren en hebben we een reservering opgenomen voor dit jaar om de eventuele gevolgen op te vangen"

Foto: Henk in gesprek met Willy Verbakel / SP Dordrecht: foto Jan Brongers

"Een spreker uit het publiek heeft grote moeite met de hoge vergoedingen voor ziekenhuisdirecties. In Dordrecht hebben we nog een weg te gaan"

Foto: Henk en SP afdelingsvoorzitter Helma Meijer / SP Dordrecht: foto Jan Brongers

"Als dank voor de inspirerende avond. Een Dordtse Rutte als opkikker"

Wil U meer zien?

• Terugblik met Ronald Portier

​SP fractievoorzitter Ronald Portier geeft een nabeschouwing over de avond

• RTV Dordrecht - Henk van Gerven

​Henk van Gerven legt uit waarom een inkomensafhankelijke premie een goed alternatief is.