Pleidooi voor sociale woningbouw

29 mei 2015

Pleidooi voor sociale woningbouw

Foto: Jan Brongers / SP Dordrecht

"Ik wil Dordrecht niet uit vanwege de stijgende huren want ik ben een geboren Dordtenaar, en mag toch wel in mijn eigen stad kunnen wonen?" dit vertelde Diny Buning aan de verslaggever van SBS6 op de dag dat zij de directeur van Woonbron 754 handtekeningen ging aanbieden over de problemen in haar Wielwijk.

Door de crises stagneren de saneringsplannen in vele wijken in Dordrecht waar Woonbron en Trivere (De grootste Dordtse woningverhuurbedrijven) hun huizen hebben staan.

Foto: Amersfoort SP / SP Amersfoort

De SP is van mening dat dit niet de bedoeling is van een gezond huisvestingsbeleid. Om bewoners met een klein inkomen de stad uit te jagen. Het idee om dan ook nog eens 1500 goedkope woningen in Dordrecht te gaan slopen is dan ook volledig misplaatst.

"Dat ze nu voor 50 jaar oude verpauperde huizen huren van 5 tot 600 euro en meer gaan vragen is gewoon legaal huisjesmelken ingegeven door marktwerking en het overheidsbeleid. Je ziet de armoede om je heen grijpen. Met een gewoon baantje kom je niet meer uit de rode cijfers. Alleenstaanden en ouderen kunnen helemaal geen kant meer op. Het idiote is nog dat de huurverhogingen de huizen nu over de grens gaat jagen, dat mensen nog in aanmerking komen voor huursubsidie.

Foto: Jan Brongers / SP Dordrecht

Verhuizen naar een goedkopere woning is geen optie meer. Elke woning die leeg komt, daarvan gaat de huur direct 150 euro omhoog. En kun je vertrekken naar een andere gemeente wanneer je deze prijsstijging niet betalen kunt, zo gaat Dordrecht uiteindelijk alleen nog maar bouwen voor de groep die het nog wel heeft!

Door deze realiteit zijn we als rijke gemeente nu een exporteur van armoede aan het worden in deze regio. De andere gemeenten in de Drechtsteden draaien er voor op." weet SP gemeenteraadslid Alfred Meijer te vertellen. "De SP zet met deze landelijke actie in op een strijd voor het behoud van betaalbare sociale huisvesting en woningbouw voor iedereen, en een betaalbaar thuis voor alle Dortenaren."

Toch zien de buurtbewoners de plannen met lede ogen aan.
"We kunnen hier niet meer terugkomen, ze bouwen alleen nog maar voor rijke mensen.
De M.H. Trompweg is blijkbaar de nieuwe goudkust volgens de hoge heren... waar er straks voor ons geen plaats meer is. En tot die tijd moeten we maar afwachten wanneer het hier tegen de vlakte gaat. In die tussentijd, asbest, schimmel, hoge energiekosten en geen onderhoud, maar wel steeds huurverhogingen. Ik vraag al 9 jaar om een CV in plaats van één kachel om een drie kamerflatje mee te verwarmen."
komt een buurvrouw van de overkant vertellen.

Woonbron kom op, voor je huurders!

Het Buurtcomité Huur te Duur Wielwijk bood de directeur van Woonbron een lijst met 8 punten aan over

Foto: Jan Brongers / SP Dordrecht

de problemen in de wijk.

Overleg op korte termijn

"Wij willen graag de sociaalste verhuurder van Nederland zijn en komen naar de wijk terug om de problemen die U schetst samen met U aan te pakken". Beloofde Woonbron Directeur dhr. Zwijnenburg de buurtbewoners.

Dat moeten de toehoorders nog zien. In iedergeval staat de eerste bijeenkomst al op de agenda voor 25 juni om 19.00 uur in het Buurtcentrum De Admiraal