ring Dordrecht 80 km

23 mei 2015

ring Dordrecht 80 km

Foto: Alfred Meijer / SP Dordrecht

80 km per uur rijden op de N3, A15 en A16 zou ons een betere luchtkwaliteit en minder fijnstof opleveren in Dordrecht.

Daar kan de SP zich best in vinden. Al tijdens de debatten rondom de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 verscheen dit item op de politieke agenda van de SP, Groen Links, VSP en D66.

Iedereen wil

Tijdens de laatste verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten kwam het op de door Milieu-defensie georganiseerde bijeenkomst in Dordrecht weer ter sprake.

De kandidaten gingen met elkaar in discussie en waren er al snel uit.
Het plan om de 80 km zone rond Dordrecht en Papendrecht in te voeren was in stappen realiseerbaar.

Eerst snuffelen

Te beginnen met een netwerk van snuffelpalen voor fijnstofmetingen in de Drechtsteden.

Die komt er al voor de scheepvaart en om dan verder te gaan met het 'snuffelen' voor de autowegen is nog maar een kleine stap verder was de eindconclusie.
Met die meetgegevens is het dan snel voor elkaar en kun je uiteindelijk per dag op de snelheid en uitstoot sturen.

Met dit in het vooruitzicht riep Milieu-defensie de bezoekers in Dordrecht op om zo snel mogelijk actie te gaan voeren.

Gezondheid en doorstroming

"Voor de gezondheid en vlotte verkeersdoorstroming is het op lange termijn het beste, vandaar dat we aandacht blijven vragen voor snelheidsbeperkingen. We hebben om dat te bereiken nog een lange weg te gaan. Dat is de reden dat we samen met Groen Links meedoen met deze actie van Milieudefensie. Dat is het begin van de bewustwording dat het allemaal draait om de kwaliteit van ons leefmilieu"; merkt gemeenteraadslid voor de SP in Dordrecht Alfred Meijer op.

Vandaag was het dus zover en reden we met een auto mee. Deze was volgehangen met 80 km per uur oproepen! langs de route stonden er 47 actievoerders op 7 plaatsen met spandoeken. Om aandacht te vragen voor een rijsnelheid van 80 km per uur en daarmee meer schone lucht en minder fijnstof.

Petitie

Bent U voorstander van een beter leefklimaat in Dordrecht en de Drechtsteden dan kunt U hier de petitie ondertekenen