h
Inleiding

Verkeer en vervoer

Onze unieke binnenstad verdient goede voorzieningen naast een goede bereikbaarheid. De SP is voor een levendige duurzame binnenstad maar het parkeerbeleid in Dordrecht speelt voortdurend in op een toename van 
verkeersdrukte in de binnenstad en de 19e eeuwse schil, waardoor het centrum onnodig wordt belast. De SP Dordrecht wil de binnenstad en de 19e eeuwse schil daarom autoluw maken zonder daarmee de bereikbaarheid van het centrum aan te tasten.
 
Voor de inwoners van Dordrecht moet de bereikbaarheid van onder andere het centrum en ziekenhuizen vergroot worden. Dit kan door uitbreiding van het gratis openbaar vervoer voor ouderen met uitkeringsgerechtigden 
en jongeren tot 18 jaar.
 
De bereikbaarheid van Dordrecht per spoor heeft een regionale functie. 
Het behouden van intercity’s en de internationale trein zal daarom ook de komende jaren de nodige aandacht blijven vragen. De SP voerde hiervoor in 2012 al actie.
 
Het (goederen) vervoer van gevaarlijke stoffen door Dordrecht moet stoppen. Hiervoor moet gekeken worden naar een andere oplossing, bijvoorbeeld per alternatief spoor of waterwegen.
 
Onze stad heeft een unieke ligging als eiland. Het is vanzelfsprekend dat de waterwegen weer beter gebruikt gaan worden, onder andere voor gevaarlijke stoffen vervoer. Het is van belang dat Dordrecht dan kan 
blijven beschikken over een blusboot.
 
  • De SP Dordrecht is groot voorstander van twee ‘transferia’ buiten het centrum van de stad. Het terrein nabij de oprit van de Papendrechtse brug en het terrein aan de Weeskinderendijk lijkt ons daarvoor geschikt. Van hieruit kan men door middel van ‘groen’ shuttle vervoer naar het centrum reizen.
  • Parkeren en shuttlevervoer mogen geen inkomstenbron voor de gemeente zijn. Een gecombineerd parkeer-/shuttle vervoerbewijs moet kostendekkend worden en niet meer dan dat. 
  • Grote vrachtwagens en bussen in de binnenstad moeten worden vervangen door frequenter rijdende kleine ‘groene’ busjes.
  • De bewoners van de autoluwe binnenstad en 19e eeuwse schil krijgen 1 gratis parkeerontheffing evenals een pasje voor de pollers. 
    Dit geld ook voor de hulp- en dienstverleners (artsen, thuiszorg, maaltijdservice, en dergelijke). 
  • De parkeergarage Visstraat (eigenlijk Breestraat) zorgt voortdurend voor opstoppingen en onveilige situaties. Deze wordt daarom beschikbaar gesteld voor uitsluitend bewoners van de binnenstad. 
  • De SP Dordrecht is voor het instellen van 30 km zones in alle woonwijken op de doorgaande hoofdroutes naar de wijken blijft de toegestane snelheid een 50 km per uur.
  • De SP Dordrecht vindt dat het veer “Kop van het Land” als ontsluiting op het huidige voorzieningenniveau behouden moet blijven, dit is belangrijk voor schoolkinderen, forenzen en toerisme.
    Het veer ontlast wegen en vervult een belangrijke rol voor het landbouwverkeer. Daarnaast willen we graag onderzoeken doen naar het draagvlak voor vrijstelling van tolgelden ”Kiltunnel”. 
  • Wat de SP Dordrecht betreft wordt Intree Dordrecht omgedoopt tot VVV- Toeristeninformatie waarmee deze organisatie weer herkenbaar is voor de toeristen uit binnen- en buitenland. Het toerisme is een bron van inkomsten en werkgelegenheid voor Dordrecht. Informatie over Dordrecht moet daarom in meerdere talen op internet worden aangeboden.
  • Om onze stad nog beter te promoten worden er borden langs de snelwegen geplaatst waarop de hoogtepunten van onze stad worden benadrukt.
     

 

U bent hier