Gemeente brengt milieutaken onder bij Regio Zuid-Holland Zuid

9 maart 2005

Gemeente brengt milieutaken onder bij Regio Zuid-Holland Zuid

De gemeente Dordrecht en de Milieudienst Zuid-Holland Zuid hebben 'een voorgenomen besluit genomen' om vergunningverlenings- en handhavingstaken onder te brengen bij de regio Zuid-Holland Zuid. Een nieuw organisatiedeel ontstaat, met de voorlopige werknaam: “Dienst Bouw, Milieu en Ruimte” (DBMR). Deze krachtenbundeling moet leiden tot een efficiëntere manier van werken. Streven is dat de dienst 1 januari 2007 operationeel is.

De kerntaak van de nieuwe organisatie is het uitvoeren van vergunningverlenende, toezichthoudende, controlerende, handhavende en adviserende taken op het brede terrein van fysieke veiligheid, leefbaarheid en milieu (gebouwde omgeving en openbare ruimte).

Drie belangrijke voordelen
De bundeling van krachten levert drie belangrijk voordelen op. Allereerst wordt de kwaliteit van uitvoering en dienstverlening verbeterd: een gebundelde organisatie zorgt voor meer continuïteit, kortere doorlooptijden en minder loketten. Ten tweede verhoogt de komst van de DBMR de doelmatigheid: dubbelingen gaan weg en er is minder externe inhuur. Tenslotte sluit deze dienst aan bij de omgevingsontwikkelingen, zoals de komst van de omgevingsvergunning (verplicht vanuit het Rijk), de ontwikkeling van de Veiligheidsregio en de ontwikkeling van “E-government” en het “Shared Service Center”.

Op 1 januari 2007 moet de nieuwe dienst operationeel zijn. Het college van Burgemeester en Wethouders en het Dagelijks Bestuur Zuid-Holland Zuid hebben in principe ingestemd met de vorming van de regionale organisatie. Het voorstel wordt nu ter advisering voorgelegd aan de centrale ondernemingsraad Dordrecht en de OR Milieudienst Zuid-Holland Zuid. Daarna moeten B&W van Dordrecht en het Algemeen Bestuur van de regio het definitieve besluit nemen.