Doek valt voor Milieuzorg Drechtsteden.

8 juli 2005

Doek valt voor Milieuzorg Drechtsteden.

De 6 medewerkers van Milieuzorg Drechtsteden (MZD) dreigen per 1 september aanstaande hun (ID)-baan kwijt te raken. De 5 adviseurs en 1 buro-coordinator hebben de afgelopen jaren talloze bedrijven in de Drechtsteden voorzien van deskundige, gratis en vrijblijvende adviezen over bedrijfsinterne milieuzorg en hebben op die manier de ondernemers veel geld en het milieu vele tonnen CO2-uitstoot bespaard.

De Gemeente Dordrecht en de Amsterdamse Stichting Collusie waren de voortrekkers van dit project. Alle Drechtstedengemeenten droegen bij aan de financiering en men ging van start onder de verantwoordelijkheid van de Milieudienst. Na een enthousiaste leerperiode van drie maanden togen de adviseurs aan de slag. Zij waren echter nog niet aan een grote mate van zelfstandig werken toegekomen, of door interne financiele strubbelingen bij MDZHZ en politieke machtsspelletjes raakten zij al snel hun projectleider kwijt. En enigszins stuurloos zwalkten zij verder. Vanuit Amsterdam kwamen geruststellende geluiden, de subsidies werden goed ontvangen. Doend wat zij geleerd hadden te doen, namelijk bedrijven bezoeken en milieuzorgrapporten maken en vertrouwend op de bestuurlijke wijsheid van de stuurgroep bleven de medewerkers loyaal. Zelfs het uitkleden van het cafetariaplan en de wijzigingen in het toekennen van persoonlijke budgetten waarin de overhead een steeds grotere rol begon te spelen bracht hen niet wezenlijk van hun werk.

En nu, na met mooie beloften over doorstromen naar regulier werk met een navenant regulier salaris, 6 jaar aan het lijntje te zijn gehouden, heeft die idealistische Amsterdamse Stichting de onverdragelijke arrogantie om van deze mensen te vragen een “verklaring van geen bezwaar” te tekenen tegen het eigen ontslag.

Ik vind dat om te janken. Want wie maakt zich er druk over dat deze mensen stuk voor stuk de armoedeval getrotseerd hebben door de schamele toename van hun inkomen naar 120% bijstandsnivo van 1999?? Capabele lui met jaren werkervaring… aan de kant gezet, na eerst jarenlang uitgebuit te zijn als pilotproject van een reintegratieboer. Om te janken.

Marleen Moret

ps: leuke mededeling, zo vlak voor de vakantie..