SP dringt aan op snelle klachtafhandeling wantoestanden Dordtmij en Buurt Service Team

3 april 2006

Reïntegratieprojecten om uitkeringsgerechtigden aan het werk te helpen worden door de gemeente Dordrecht onder andere uitgevoerd door Dordtmij en het Buurt Service Team. Dit zijn B.V.’s waarvan de gemeente aandeelhouder is en collegeleden via de voorzittersfunctie van de aandeelhoudersvergadering de gemachtigde van de gemeente zijn. Over de werknemers van deze BV’s verscheen 23 februari een paginagroot artikel in het AD over misstanden betreffende werkomstandigheden en salariëring van werknemers bij deze reïntegratiebedrijven.

Er werd geklaagd over:

1. het korten op het salaris en/of ontslag bij ziekte en/of te laat op het werk komen.
2. het zwart uitbetalen van overuren.
3. verplichte werkkleding a 150 euro voor rekening van werknemers.
4. binnen werktijd en verplicht gevolgde scholing wordt niet als arbeid betaald maar lesuren worden in mindering gebracht op het salaris.
5. werknemers die een vast contract hebben worden geregeld onbetaald naar huis gestuurd wegens gebrek aan werk.
6. onmogelijke naheffingen inkomstenbelasting.
7. het niet uitbetalen van niet opgenomen vakantiedagen. Ook niet bij beëindigen van de arbeidsovereenkomst.

De directies van BST en Dordtmij ontkennen dat er sprake is van structurele misstanden, dit ondanks dat zij hun werknemers onwettige contracten laten tekenen. De voorwaarden waaronder de werknemers bij BST en Dordtmij in dienst zijn hebben meermaals tot gevolg dat het maandsalaris onder het wettelijk toegestaan minimumloon komt.

Directeur A. Warnaar van Dordtmij zegt hierover enerzijds dat hij ‘soort bepalingen’ nodig heeft om mensen aan het werk te houden, anderzijds ontkent hij dat de bepalingen uitgevoerd worden. Even later zegt Warnaar in hetzelfde artikel “..het zijn stokken achter de deur, maar het meeste wordt niet uitgevoerd.”

Straathoekwerker Rob Gaddum van het Project Streetlife, die de zaak aan het rollen bracht stelt hier tegenover, “als die onwettige contracten niet uitgevoerd werden dan waren deze klachten ook nooit bij mij binnengekomen.” Verder benoemt hij de praktijken als intimiderend en spreekt van moderne slavernij. ( zie artikel. )

Een klachtbrief hierover stond op 28 februari op de lijst ingekomen stukken op de agenda van de gemeenteraad. De brief is in handen gesteld van het college van burgemeester en wethouders met het verzoek om op “de gebruikelijke wijze” voor beantwoording zorg te dragen.

Rob Gaddum stelt dat de mensen die het slachtoffer zijn van de administratieve wantoestanden al maanden lang niet rond kunnen komen en vraagt zich af hoe lang zij moeten wachten op compensatie van de gemeente. De zogenoemde ‘gebruikelijke wijze’ van beantwoording laat zoals gebruikelijk ook nu weer “gebruikelijk” lang op zich wachten, al meer dan een maand geleden is de zaak aan het rollen gebracht en pogingen om telefonisch contact op te nemen met de directie van de Sociale Dienst en Wethouder Spigt zijn tot nu toe tevergeefs.

SP Dordrecht steunt de straathoekwerker in zijn strijd voor de belangenbehartiging van zijn cliënten en dringt aan op een snelle en adequate afhandeling van deze zaak.