Kinderen in Tel: Dordrecht 'daalt' na hertelling 7e naar 2e plaats van onderen.

12 juni 2006

Kinderen in Tel: Dordrecht 'daalt' na hertelling 7e naar 2e plaats van onderen.

Dordrecht,

Geachte Wethouder Spigt,

Op de lijst ingekomen stukken voor de gemeenteraadsvergadering(en) van 13 juni staat een brief van u aan de raadsleden.

Het is de brief van 11 mei 2006 waarin u de raadsleden informeert over een brief die u 18 april 2006 schreef aan het Verweij Jonker Instituut naar aanleiding van het 25 februari 2006 verschenen rapport dat in samenwerking met Unicef is gedaan en waarmee cijfers over het jeugdbeleid in Nederland in kaart zijn gebracht. De publicatiedatum blijkt bij telefonische navraag doelbewust te zijn gekozen ivm de naderende gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart 2006. Het is te betreuren dat er nu pas sprake van is op ingekomen stukken en niet voor de verkiezingen. Maar dat terzijde.

U schreef geschrokken te zijn om te lezen hoe slecht Dordrecht er van af kwam in het onderzoek. In de lijst van slechtst scorende gemeenten stonden we landelijk gezien op de 7e plaats.

Vanwege het agendavormende effect dat een dergelijk negatief rapport kan hebben, hebben u en uw staf zich gebogen over het onderzoek. Wij waarderen uw bezorgdheid en alertheid.

Om deze waardering te tonen maar ook omdat wij uw bezorgheid delen hebben wij geheel vrijwillig en kosteloos nog even met u meegekeken en maken u graag deelgenoot van het volgende:

1. Aangezien u in uw brief de ranglijst relativeert met de opmerking dat veel van de twaalf gemeten indicatoren zich vooral in de grotere steden doen gelden hebben we voor u speciaal een lijst samengesteld met uitsluitend de 33 grootste steden, dwz vanaf circa 95.000 inwoners, zodat u zelf kunt kijken hoe het er per individuele indicator voorstaat vergeleken bij andere steden, ten opzichte van het gemiddelde zowel ten op zichte van andere grote steden als ten opzichte van de landelijke totaalcijfers.
  2. in de spreadsheet "'Kinderen in Tel - Nederland' " hebben we een kolom "Provincie" toegevoegd. Het is gebaseerd op de cijfers uit het rapport. (met de functie 'autofilter' kunt u bijvoorbeeld de provincie Zuidholland selecteren en zien dat we volgens het onderzoek van de 86 gemeenten in Zuidholland op de 3e plaats staan qua negatieve indicatoren, direct of indirect gerelateerd aan lokaal jeugd- en jongerenbeleid. Verderop zal blijken dat het nog iets erger is dan dat u al dacht en wellicht nog steeds denkt.

3. In de brief zegt u dat eigenlijk alleen de indicatoren jeugdcriminaliteit, jeugdwerkeloosheid, schoolverzuim en tienzwangerschappen vanuit het jeugdbeleid te beinvloeden zijn. Speciaal voor Dordrecht hebben we een herberekening uitgevoerd op drie van deze vier indicatoren, schoolverzuim hebben we eruit gelaten omdat onze stad de enige was waarvan deze cijfers ontbraken. In het hier te downloaden excel bestand heeft deze nieuwe index de naam "Spigt-index" gekregen en hierop is het bestand ook gesorteerd ( zie kolom AE, en constateer dat Dordrecht op de 2e plaats komt te staan). Het is gebaseerd op de cijfers van bijlage 2 van het Verwey-Jonker rapport "Kinderen in Tel".

4. Om bovengenoemde punten inzichtelijker te maken hebben we extra kolommen toegevoegd met per indicator een index die als volgt berekend is: ( de score per gemeente) gedeeld door / ( de gemiddelde score op dat item ) vermenigvuldigd met * (100). Dit betekent bij anderhalf keer het gemiddelde een indexwaarde van 150.

5. Ook hebben een kolom met het aantal inwoners per gemeente toegevoegd.

6. Zoals gezegd blijkt uit uw brief en de onderliggende gegevens dat de schoolverzuimcijfers van Dordrecht inderdaad ontbreken. Bij nadere analyse blijkt dat dit tot gevolg gehad heeft dat Dordrecht niet op de 7e plaats thuishoort maar op de 2e!
    Zie kolom A en de laatste kolommen rechts in spreadsheet 'Grote Steden'. Bij herberekening van alle gelijk gewogen indactoren met weglating van schoolverzuim, ook bij de andere steden en niet alleen bij Dordrecht, blijkt net als in de Spigt-index, dat we op 2 staan. Van onderen welteverstaan. Vandaar al deze moeite.

7. We hopen dat het college er rekening mee houdt bij het (her)schrijven van de vertaling van coalitie akkoord naar het nieuw te voeren gemeentebeleid, uitgaande van de huidige geactualiseerde cijfers.
  8. Dan rest ons nog een verzoek. U besluit uw brief naar het Verweij Jonker Instituut met het aanbod bij vervolgonderzoek vanuit de gemeente alsnog de cijfers van het schoolverzuim beschikbaar te stellen.
    Is het mogelijk dat u deze cijfers alvast op zo kort mogelijke termijn via het RIS ( Raads Informatie Systeem ) van de gemeentelijke website beschikbaar maakt voor elke geinteresseerd meeparticiperende dordtse burger? Want volgens ons wil iedere Dordtenaar wel dat we volgende keer beter uit de verf komen.

Met vriendelijke groet
Bestuur SP Dordrecht