Stichting het Wantij voor handhaving natuurbeschermingswet

31 augustus 2006

Stichting het Wantij voor handhaving natuurbeschermingswet

DORDRECHT - De Stichting het Wantij heeft bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de beschermde status aangevraagd voor de eocologische Wantijzone.

Volgens secretaris Cor Goosen van de stichting kan die status een rol spelen om de plannen die de gemeente voor het gebied heeft bij te sturen. ,,Met een beschermde status zijn er meer garanties.’’ Volgens de stichting hebben er al ’vele verwoestingen plaatsgevonden en tasten de plannen het gebied verder aan’.

De stichting ijvert al lang voor het behoud van de ecologische zone, waaronder het riviertje de Vlij en het Wantijpark. Soms leverde dat succes op. Zo moest de gemeente de aanleg van een fietsbrug over de Vlij stilleggen, omdat het ministerie een onderzoek gelastte naar naar de natuurwaarden van het Wantijpark. Bomen die in de weg staan voor de aanleg van de brug, zijn al gekapt.

Behalve het verzoek bij het ministerie heeft de stichting ook de provincie gevraagd het gebied te beschermen, op grond van de Natuurbeschermingswet.