h

Vragen over leefbaarheid en veiligheid bajesboot

14 september 2006

Vragen over leefbaarheid en veiligheid bajesboot

Dordrecht

Enkele gemeenteraadsfracties willen zo snel mogelijk openheid van het college over een waarschuwing die de brandweer Dordrecht eerder dit jaar heeft gegeven over de brandveiligheid op de bajesboot Bibby Kalmar

Volgens fractievoorzitter Y.van den Berg van GroenLinks en H.Weidema van de PVDA stelt de Dordtse brandweer in een advies dat er op het schip onvoldoende brandwerend materiaal is gebruikt. Bovendien zou er te snel teveel rookontwikkeling zijn bij een eventuele brand.

De fracties willen weten of er inmiddels wel voldoende brandwerend materiaal is toegepast op het schip. GroenLinks plaatst ook vraagtekens bij het aantal vluchtwegen. De PVDA vraagt zich af hoe het met de leefbaarheid op het schip is gesteld. “De situatie moet minmaal verglijkbaar zijn met de leegbaarheid in een huis van bewaring”. De PVDA vindt de detentieboten in Rotterdam ‘te krap’,aldus Weidema. Dit weekeinde maakte AD De Dordtenaar al bekend dat de veiligheid op de Dordtse Bajesboot te discussie staat bij externe deskundigen. Honderden gedetineerden dreigen volgens hen bij een brand te stikken. Omdat de gangen vol zitten met goedkope PVC-kabels

Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken van de Rijksgebouwendienst. Die stelt dat de boten voldoen aan de bouwregels en dat veiligere kabels niet verplicht zijn.
Groenlinks in Dordrecht noemt de uitkomst “schokkend”.De fractie is bovendien verbaasd da de stukken rondom de bajesboot niet openbaar ter inzage liggen bij de gemeente,terwijl er geen sprake is van informatie over specifieke personen of geldbedragen.
F.Langschmidt , woordvoerder van de gemeente laat weten dat het college er vanuit gaat dat de brandweer het schip goed onderzoekt, voordat er een vergunning wordt afgegeven.

Ook de gemeentelijke dienst Bouwen en Wonen moet nog inspecteren en een vergunning afgeven. Volgens Langschmidt wordt er in elk geval een volledige sprinklerinstallatie geïnstalleerd. Dat is in nieuwbouw verplicht, maar in dit oude schip gebeurd dat voor de zekerheid.

Bron : AD de Dordtenaar, 14 september 2006

U bent hier