Bewonersprotest tegen opheffen bushalte Eulerlaan in Sterrenburg

23 oktober 2006

Bewonersprotest tegen opheffen bushalte Eulerlaan in Sterrenburg

DORDRECHT - Bewoners van de Planetenlaan in Dordrecht verzetten zich tegen de plannen van Arriva de halte van lijn 7 in hun straat op te heffen. De vervoerder haalt de lus via de Planetenlaan uit de dienstregeling.

Driehonderd senioren van de serviceflat naast winkelcentrum Sterrenbrug zijn straks verstoken van een opstapplek naast hun woning. De halte geldt als drukste in de wijk.

De ouderen hebben zich verenigd en roepen Arriva op tot een gesprek met de bewoners. Ze hopen dat ook andere belanghebbenden zich bij hen aansluiten.

Volgens woordvoerder W. Schaap van de ouderen is bijvoorbeeld ook het Stedelijk Dalton Lyceum aan de Euerlaan de dupe van de plannen van Arriva, dat 1 januari Stadsvervoer Dordrecht overneemt.

Schaap vertelt dat ze ’niet meteen gaan hakketakken’ op Arriva: ,,We willen een gesprek met ze, waarbij gemeente en provincie kunnen aanschuiven.’’

W. Timmerman (78) laat een ander geluid horen. ,,Ik voel me belazerd door Arriva.’’ Timmerman zegt dat veel ouderen straks niet meer eenvoudig met de bus het Albert Schweiterziekenhuis kunnen bereiken. Ook de 66-jarige C. Snijders is kwaad. ,,Ik kwam hier elf jaar geleden wonen. Dit is een ideaal punt. De apotheek en de winkels zijn voor de deur. Het is een drijfveer voor ouderen om hier te gaan wonen.’’

Snijders vreest dat met het verdwijnen van de halte de ouderen in een sociaal isolement raken. ,,Willen ze ze weer achter de geraniums?’’

Door HERMAN ANDRIESSE in AD/Dordtenaar