Busvervoer Dordrecht dreigt te verslechteren.

13 oktober 2006

Busvervoer Dordrecht dreigt te verslechteren.

De kwaliteit van het busvervoer in Dordrecht dreigt drastisch aan kwaliteit in te boeten als de de verantwoordelijkheid voor de busdiensten per 1 januari 2007 overgaat van Stadsvervoer Dordrecht (SVD) naar Arriva. Dit vrezen werknemers van de SVD die gedwongen de overstap naar Arriva moeten gaan maken.
Versobering busvervoer dreigt
(Foto Victor van Breukelen)

Vreemd genoeg is reeds lang bekend dat de diensten worden overgedragen en dat de chauffeurs eveneens overgaan naar Arriva, maar verder is door de leiding van het bedrijf nog steeds niet of nauwelijks met de werknemers gecommuniceerd over deze drastische veranderingen die hen te wachten staat, zelfs niet met de dienstleiding van de chauffeurs. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit veel onrust en onzekerheid bij hen teweegbrengt.

Men vreest dat de servicegraad van het vervoersbedrijf sterk zal dalen als gevolg van de versobering, die alom wordt gevreesd. Zo wordt verwacht dat de zogenaamde 10-minutenritten van lijn 4 en 5, tijdens de piekuren, zullen komen te vervallen en dat het aantal bussen wordt teruggebracht van 38 naar 29. Ook verwacht men dat in de avonduren met kleinere voertuigen zal worden gereden.

De medewerkers van SVD, nu nog officieel onder de vleugels van de Haagse moedermaatschappij HTM, zijn ook niet gerust op de nieuwe CAO die na 1 januari zou moeten gaan gelden. De CAO van de HTM wordt nu al gekenschetst als zijnde meer dan sober, en gevreesd wordt dat na 1 januari de kaalslag zal toeslaan.

Dinsdag vind er een ledenvergadering met de chauffeurs plaats, en dan zal ook duidelijk worden of er de komende tijd akties plaats vinden. Dit wordt geenzins uitgesloten. Getracht zal worden deze akties publieksvriendelijk van karakter te laten zijn, zoals wellicht gratis reizen. Minder publieksvriendelijke akties, zoals werkonderbrekingen, worden echter ook niet uitgesloten.