SP Dordrecht adviseert beleefd protest

31 oktober 2006

SP Dordrecht adviseert beleefd protest

Ten aanzien van het gebruik van stemcomputers bij de verkiezingen van de Tweede Kamer der Staten Generaal, kun je protest aantekenen.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat we beschaafdheid hoog in het vaandel dragen, en we adviseren je dan ook dringend om op beleefde wijze protest aan te tekenen.

Wij Vertrouwen Stemcomputers Niet

De kieswet voorziet in de mogelijkheid om bezwaar te maken, zodanig dat de voorzitter er notitie van moet maken in het proces-verbaal van het stembureau. We tekenen bij deze verkiezingen in zoveel mogelijk stemlokalen beleefd protest aan. Uiteraard kun je daarnaast gewoon je stem uitbrengen.

Een mogelijke manier om beleefd te protesteren is het stembureau te verzoeken de onderstaande verklaring in het proces-verbaal op te nemen:

Bij papieren stembiljetten kan ik zelf zorgen dat mijn biljet in de stembus valt en na het sluiten van de stemming kan ik zien dat alle biljetten die in de bus zitten geteld worden. Bij deze stemcomputer kan ik niet zien dat mijn stem correct in het geheugen wordt geschreven en daar blijft staan totdat er geteld wordt. Ik ben er daarom niet gerust op dat mijn stem correct in de uitslag zal meetellen.

Bezwaar is mogelijk tijdens de stemming:

Artikel J 35

1. Gedurende de tijd dat het stembureau zitting houdt, zijn de kiezers bevoegd in het stemlokaal te vertoeven, voor zover de orde daardoor niet wordt verstoord en de voortgang van de zitting niet wordt belemmerd.

2. De in het stemlokaal aanwezige kiezers kunnen mondeling bezwaren inbrengen, indien de stemming niet overeenkomstig de wet geschiedt.

3. De bezwaren worden in het proces-verbaal van de zitting van het stembureau vermeld.

Tijdens de vaststelling van de uitslag in het stembureau:

Artikel N 9

1. Terstond nadat de stemmen zijn opgenomen, maakt de voorzitter ten aanzien van iedere lijst bekend, zowel het aantal op iedere kandidaat uitgebrachte stemmen als het gezamenlijke aantal uitgebrachte stemmen. Door de aanwezige kiezers kunnen mondeling bezwaren worden ingebracht.

Maar ook tijdens de vaststelling van de uitslag op het hoofdstembureau in de kieskring (op de tweede dag na de stemming):

Artikel O 2

1. Het hoofdstembureau stelt ten aanzien van iedere lijst vast het aantal op iedere kandidaat uitgebrachte stemmen en de som van deze aantallen. Deze som wordt stemcijfer genoemd.

2. De voorzitter maakt de aldus verkregen uitkomsten bekend.

3. Door de aanwezige kiezers kunnen mondeling bezwaren worden
ingebracht.

Ten slotte is het mogelijk bezwaar te maken tijdens de vaststelling van de einduitslag op het centraal stembureau (bij de kiesraad in Den Haag):

Artikel P 20

1. De voorzitter van het centraal stembureau maakt de uitslag van de verkiezing zo spoedig mogelijk bekend. De bekendmaking geschiedt in een
openbare zitting van het centraal stembureau.

2. Dag en uur van de zitting worden door de voorzitter tijdig bekend gemaakt. De wijze van bekendmaking wordt geregeld bij algemene maatregel van bestuur.

3. De aanwezige kiezers kunnen mondeling bezwaren inbrengen.