Stemcomputers in 35 gemeenten verboden

30 oktober 2006

Stemcomputers in 35 gemeenten verboden

In 35 gemeenten kan de kiezer tijdens de komende Verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten Generaal het oude vertrouwde rode potlood weer ter hand nemen.

Ouderwetsch stemmen.

Dit heeft Minister Nicolai van Bestuurlijke Vernieuwing aan de Tweede Kamer per brief meegedeeld, naar aanleiding van de ontstane ophef over de betwiste betrouwbaarheid van stemcomputers.

In onder meer Alphen aan den Rijn, Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Bernheze, Culemborg, Drimmelen, Eindhoven, Franeker, Geertruidenberg, Goes, Gorinchem, Heiloo, Hilvarenbeek, Hoogezand, Leiderdorp, Moordrecht, Ridderkerk, Schiedam, Tholen, Uden, Uithoorn, Vlieland en Waalre is het niet toegestaan stemcomputers te gebruiken omdat de exemplaren, van producent SDU, niet betrouwbaar zijn en makkelijk op afstand zijn uit te lezen. De stemcomputers van het fabrikaat Nedap worden momenteel in allerijl gecontroleerd en voorzien van een nieuwe chip en niet-herprogrammeerbare software.

In hoeverre een en ander van toepassing is voor de gemeente Dordrecht is momenteel nog niet bekend. Een woordvoerder van de gemeente kon hier nog geen informatie over verschaffen.

Mocht blijken dat in Dordrecht gewoon gebruikt wordt gemaakt van stemcomputers, maar u stemt liever met het potlood, dan kunt u uw kiezerspas bij de gemeente laten omzetten om bijvoorbeeld uw stem in Gorinchem uit te brengen. Hier wordt als gevolg van de beslissing van minister Nicolai weer gestemd met het rode potlood.