Actie tegen ingebruiknemen van detentieboot in Dordt en voor Simon die blijft!

11 november 2006

Actie tegen ingebruiknemen van detentieboot in Dordt en voor Simon die blijft!

Activisten uit het hele land waaronder de landelijk bekende Joke Kaviaar, lokale politici en leden van SP, Groenlinks, De Turkse arbeidervereniging DID, Comitee Simon Blijft en medewerkers van het Leger des Heils hebben zaterdag actie gevoerd tegen het ingebruik nemen van de detentieboot in Dordrecht en de dreigende uitzetting van de Angolese vluchteling Simon Garcia die al 6 zes jaar een zeer gewaardeerde medewerker is bij het Leger des Heils.

Muzikaal ondersteunde actie in Dordrecht tegen de detentieboot

Ondersteund door het geluid van de Djembéband onder leiding van Reduane zijn door een dertigtal actievoerders flyers uitgedeeld en bijna 1000 handtekeningen opgehaald onder het winkelend publiek in Dordrecht. Ruim 600 mensen tekenden tegen het asielbeleid van Rita Verdonk en bijna 400 Dordtenaren betuigden steun aan het verzoek om Simon na 13 jaar(!) officieel Nederlander te laten worden.

Ook activiste Joke Kaviaar was zeer te spreken over de actie, "het is de eerste keer dat in Nederland door zoveel verschillende organisaties voor dit doel is samengewerkt. Maar we zijn er nog niet en ik sluit hardere acties in de toekomst niet uit."

Voorzitter Michael van Pijlen kijkt terug op een geslaagde actie,"wanneer de handtekeningen aangeboden worden aan burgemeester Bandell is nog niet bekend, Dominique de Ruiter die zich in het bijzonder voor het blijven van Simon inzet wil nog meer handtekeningen ophalen. Aanstaande zaterdag 18 november op de verkiezingsmarkt op de Statenplaats zal ook nog de gelegenheid zijn om te tekenen tegen het ingebruiknemen van de detentieboot in Dordrecht en voor het behoud van Simon Garcia voor Dordrecht."

Fotoverslag zie HIER

Fotoverslag van Domique de Ruiter..

Bericht in AD/Dordtenaar..

Maandag zendt RTV Dordrecht een verslag van de actie uit.