h

‘Gevaarlijke treinen door nieuwe tunnel’

9 november 2006

‘Gevaarlijke treinen door nieuwe tunnel’

DORDRECHT - Lokale maatregelen en een goede voorbereiding op rampen kunnen de veiligheid rond het spoor in Dordrecht en Zwijndrecht wel verbeteren, maar de enige afdoende oplossing is een nieuwe route voor de goederentreinen. Dat stellen Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.
goederentrein

Het provinciebestuur wil de bouw van die tunnel bepleiten bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat werkt aan een ‘basisnet spoor’. De kosten van een nieuwe spoortunnel onder de Oude Maas worden begroot op een miljard euro. De tunnel zat ook al in de plannen voor een nieuwe goederenspoorlijn tussen Rotterdam en België, maar de aanleg daarvan is op de lange baan geschoven.
De provincie wil graag onderdelen van deze verbinding al wel uitvoeren, zoals de spoortunnel tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Aanleg van die tunnel zou niet alleen de veiligheid vergroten, maar ook meer ontwikkeling van bijvoorbeeld kantoren in de spoorzone mogelijk maken.
Zolang de tunnel er niet ligt, zijn er nog wel andere mogelijkheden om de veiligheid te vergroten. Zo is er het streven om het vervoer van lpg (vloeibaar gas) te concentreren: lpg zou niet meer samen met andere stoffen in één trein mogen, en een lpg-trein zou rechtstreeks zonder rangeren naar de klant moeten rijden. Hiervoor is echter Europese wetgeving noodzakelijk.
Een snellere oplossing is het verschuiven van lpg- transporten per spoor naar vervoer per schip. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM zijn in gesprek met één van de grootste verladers van lpg over deze mogelijkheid.
De ingebruikname van de Betuwelijn brengt voor Dordrecht en Zwijndrecht geen verlichting van de veiligheidsproblemen. De treinen met gevaarlijke stoffen van Rotterdam naar Duitsland gaan niet meer over de lijn Zwijndrecht-Dordrecht, maar daarvoor in de plaats komen de treinen met gevaarlijke stoffen uit de Antwerpse haven naar Duitsland.

U bent hier