'Tonnen afval illegaal gestort’

5 november 2006

'Tonnen afval illegaal gestort’

DORDRECHT

Op stortplaats de Derde Merwedehaven in Dordrecht is tussen 2003 en 2005 gevaarlijk afval gestort, terwijl dat volgens de milieuvergunning verboden was. Het gaat om tenminste 10.000 ton, maar waarschijnlijk is er veel meer afval illegaal gestort.

Dat concludeert de Stichting Werkgroep Derde Merwedehaven nadat ze samen met deskundige J. Vollenbroek van bureau MOB (Mobilisation for the Environment) de stortlijsten vanaf 2003 grondig heeft bestudeerd.

De werkgroep heeft de provincie opgeroepen via handhaving onmiddellijk een eind te maken aan deze praktijken en de gemeenten Dordrecht en Sliedrecht attent gemaakt op de misstanden. Die kwamen pas aan het licht nadat de werkgroep de stortlijsten via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) had opgevraagd en vergeleken met de bepalingen in milieuvergunning uit 2002.

Het illegaal gestorte afval dat de werkgroep tegenkwam bestond uit verontreinigde grond, chemisch afval met zware metalen, boorgruis, bestrijdingsmiddelen en andere giftige stoffen.

De werkgroep vreest dat door het gevoerde beleid van de provincie de deur wordt opengezet om de vervuilde grond uit de beruchte Zellingwijk in Gouderak in Dordrecht te storten. Dat zou volgens de vergunning echter niet mogen, zeker niet omdat al eerder is gebleken dat de Derde Merwedehaven lek is en gifstoffen zich naar het diepere grondwater kunnen verspreiden.

De provincie onderzoekt de zaak en zal binnenkort een voorlopige conclusie naar de stichting sturen, zo laat gedeputeerde E. van Heijningen van milieu weten. Op het handhavingsverzoek moeten GS binnen acht weken een besluit nemen.