BALEN VAN ARRIVA

9 februari 2007

BALEN VAN ARRIVA

Er is het nodige om te doen: Arriva. Dit vervoer bedrijf heeft sinds 1 januari 2007 de buslijnen binnen de gemeente grenzen van Dordrecht overgenomen van HTM/SVD.

Trokken eind 2006 de ouderen die gebruik maakten van halte Planetenlaan in Sterrenburg al aan de bel omdat zij hun vertrouwde halte op loopafstand dreigden te verliezen, nu ook de bewoners van verzorgingshuis De Merwelanden op de Staart. Ook deze bewoners moesten na invoering van het nieuwe dienstrooster constateren dat ook zij verstoken waren gebleven van hun vaste halte. "Wij zijn niet blij,’’ zegt de 78-jarige C. Pronk. Hij waarschuwt dat de senioren de aanpak van Arriva niet accepteren en handtekeningen willen inzamelen. Die willen ze aanbieden aan de provincie. ,,We pikken dit niet. We zijn gewoon een nummer’’.

Leo Schaap, woordvoerder van de ouderen gedupeerd in Sterrenburg, beaamd dit, praten met Arriva wil hij niet meer. Deze stap wordt overgeslagen, ook in Sterrenburg is gebleken dat dit weinig zin heeft. Volgende week woensdag (14 februari) spreekt Leo Schaap in namens de ouderen bij Provinciale Staten, juist omdat hier de verantwoordelijkheid van deze aanbesteding en besluitvorming aan Arriva formeel zelf ligt. Wel zou volgens hem de gemeente Dordrecht wat meer zijn best kunnen doen om ook de belangen van de oudere inwoners van Dordrecht directer bij deze vervoerder in beeld te brengen.

Net als de SP vraagt Leo Schaap zich af met welke pet de gemeente handelt, met die van de bewoners of die van derde partijen zoals Arriva.