BERGEN IN DORDRECHT

12 februari 2007

BERGEN IN DORDRECHT

Bewoners van de stadspolders hebben bij de gemeente geklaagd over de steeds hoger wordende stortplaats Derde Merwedehaven, die gezien vanuit Stadspolders en het Dordtse buitengebied boven de bomen uitsteekt.

"Het lijkt wel de hoogvlakte van Tibet, zo kolossaal is het geworden,’’ stelt W. van Wijk, die bij de Ottersluis woont.
,,De contouren van de stortplaats steken nu uit boven de voormalige grienden. Het is geen gezicht. En dat aan de grens van nationaal park De Biesbosch. Ik vraag me ook af of hij nu op hoogte is, of dat hij nog hoger wordt. Ik hoop dan dat de stortplaats nog een beetje aangekleed kan worden, zodat we toch nog enigszins het idee van een natuurgebied hebben als we de Biesbosch in trekken.’’

Van Wijk vindt dat er sprake is van ernstige horizonvervuiling. De afgelopen jaren waren het vooral inwoners van Sliedrecht die klaagden over de hoge afvalbergen aan de andere kant van de rivier.
Nu is de stortplaats begonnen met het volstorten van het zuidelijk deel, dat vanuit Dordrecht beter zichtbaar is.
Bewoners van Stadspolders, die over de Bildersteeg, de Wantijdijk, of iets verder over de Zeedijk wandelen, kunnen de afvalberg nu in de verte zien liggen en de wagens af en aan zien rijden. Zij vinden het een storend gezicht.

Volgens woordvoerder J. Nelemans van de Derde Merwedehaven doet de stortplaats niets wat het bestemmingsplan verbiedt. ,,We mogen tot 35 meter boven NAP gaan en brengen de stortplaats geleidelijk op
hoogte. We mogen op de stortplaats 10 miljoen kubieke meter afval storten en we hebben nog 3 miljoen kuub te gaan,’’ aldus Nelemans.
De stortplaats is twee maanden geleden begonnen met het storten op het zuidelijk deel en zegt zelf nog geen klachten over de hoogte te hebben gehad.