h

BETER OV? NU ZEKER SP!

23 februari 2007

BETER OV? NU ZEKER SP!

Overal in Zuid-Holland staan auto’s stil, komen treinen te laat, verdwijnen buslijnen en verslechtert de luchtkwaliteit. De Nederlander leeft gemiddeld een jaar korter alleen al door de uitstoot van fijnstofdeeltjes.

Mensen worden steeds mobieler. Mensen in Zuid-Holland leggen per dag gemiddeld ruim 32,5 kilometer af. Van die kilometers worden er 23,8 in de auto gemaakt, 4,7 in het openbaar vervoer en 2,6 op de fiets(1). Dat is ruim een kwart meer dan twintig jaar geleden, en het aantal kilometers dat we per dag afleggen zal nog verder stijgen.

Het is niet realistisch om te denken dat die stijging plotseling zal ophouden. De vraag is wel: betekenen die extra kilometers meer auto's, meer wegen en meer files, of is er een alternatief in de vorm van de fiets en het openbaar vervoer?

Het openbaar vervoer in Zuid-Holland is er niet goed aan toe. Er wordt steeds verder bezuinigd op OV, landelijk en provinciaal. Het verzelfstandigen en aanbesteden van het openbaar vervoer is ook in de grote steden vanaf dit jaar verplicht geworden. Vervoersbedrijven die in handen waren van de gemeenten, zoals de RET en de HTM, zijn daarom verzelfstandigd en in sommige gevallen zelfs geprivatiseerd.

Minister Zalm wil bijvoorbeeld graag Connexxion, nu nog honderd procent eigendom van de staat, verkopen. Dat leidt tot grote onzekerheid bij het personeel en de reizigers, slechtere dienstregelingen en aansluitingen en minder zeggenschap van de mensen over het vervoer. De perikelen met Arriva in Dordrecht op dit moment laten zien hoe dat kan uitpakken.

Zoals SP-Europarlementariër Erik Meijer het zegt: “Aanbesteding is nu dé manier geworden om het openbaar vervoer via particuliere bedrijven tegen de laagst mogelijke subsidie in stand te houden.”(2) Marktwerking leidt vaak tot nieuwe grote monopolies van internationale vervoersbedrijven: zij zijn de enigen die het risico over meerdere landen kunnen spreiden en niet failliet gaan als ze een aanbesteding verliezen. De publieke controle op de vervoersbedrijven wordt daarmee alleen maar slechter. Onrendabele lijnen worden steeds vaker uitgekleed of geschrapt. Dat leidt tot een neerwaartse spiraal: als een bus minder vaak komt, nemen minder mensen de bus.

En in kwaliteit en infrastructuur van het OV wordt te weinig geïnvesteerd – met uitzondering van prestigeprojecten als de Betuwelijn en de HSL. De economische samenwerkingsorganisatie OESO verklaarde onlangs dat het spoorwegnet in de Randstad een van de meest onderontwikkelde van Europa is(3).

Door alle bezuinigingen neemt het aantal reizigers met het openbaar vervoer op veel plaatsen zelfs af. Bij de Rotterdamse RET bijvoorbeeld daalde het aantal reizigers tussen 2002 en 2005 met maar liefst 14 procent(4).

Bron:
1 CBS, statistieken via statline.cbs.nl, geraadpleegd 20-02-2007
2 Marktwerking slecht voor openbaar vervoer. Opinie Erik Meijer, 18-11-2005
3 Dreigend vervoersinfarct. de Volkskrant 18-01-2007
4 Stadsvervoer onder de loep. In De Reiziger 2006(6), ROVER


Zaterdag 24 februari: BETER OV? NU ZEKER SP!

Het schema voor deze dag ziet er als volgt uit:

10.00 – 10.45 op Leiden Centraal
10:48 Connexxion bus 45 van Leiden Centraal naar centrum Voorschoten (11:09)
11.10 – 11.35 Voorschoten (Voorstraat)
11:37 Connexxion bus 45 van Voorschoten naar Den Haag Centraal (12:13)
12.15 – 12.55 Den Haag Centraal
12:55 NS Den Haag Centraal – Zoetermeer 13:06
13.10 – 13.50 Zoetermeer station / winkelcentrum Rokkeveen
13:52 trein Zoetermeer – Voorburg (14:00)
14:08 stadsbus 23 HTM richting Kijkduin naar Herenstraat Rijswijk (14:13)
14.15 – 14.45 Rijswijk, Herenstraat
14:48 Herenstraat Rijswijk - Tram 1 naar Station Delft
15:08 Sneltrein Delft - Rotterdam (15:20)
15.20 – 15.45 Rotterdam Centraal

twee groepen:
1. 15:48 Rotterdam - Dordrecht (16:07)
2. 15:43 Rotterdam - Maassluis (16:02)

16.00 – 16.30 Maassluis station
16:32 NS Maassluis naar Schiedam
16:57 Metro RET naar Spijkenisse (17.15)
17.15 – 17.45 Spijkenisse metrostation >einde<

16.10 – 16.35 Dordrecht station
16:37 Arriva trein Dordrecht naar Gorinchem (16:58)
17.00 – 17.30 Gorinchem station >einde<

U bent hier