GYMNASIUM SCHAFT STUDIEHUIS AF, NAAM 'MAVO' TERUG

10 februari 2007

GYMNASIUM SCHAFT STUDIEHUIS AF, NAAM 'MAVO' TERUG

DORDRECHT - Dordtse scholen maken zich los van landelijk onderwijsbeleid en gaan hun eigen koers varen. Het Johan de Witt Gymnasium schaft het Studiehuis op 1 augustus af en kiest nadrukkelijk weer voor klassikaal leren en kennis vergaren. (Uit AD/De Dordtenaar 10-02-2007)

Volgens rector S. Muller is het Studiehuis mislukt en hebben scholieren massaal het gevoel dat ze aan hun lot worden overgelaten. ,,We gaan niet langer voor het moderne leren, maar kiezen als school weer voor het verwerven van kennis. Dat betekent meer lessen en minder zelfwerkzaamheid.’’

De keuze wordt volgens Muller gesteund door de scholieren. ,,Ze willen meer les.’’ De school heeft de afgelopen jaren veel kritiek te verduren gehad. Veel ouders waren verontrust over teruglopende studieresultaten. ,,Het ging helemaal mis,’’ zegt een vader.

Ook het Stedelijk Dalton Lyceum locatie Kapiteinweg doet een stap terug in de tijd. De school schaft de naam vmbo-tl af en spreekt voortaan als vanouds over de ’mavo’. De naam vmbo’tl is nooit ingeburgerd geraakt bij ouders en de kreetwerkt verwarrend. ,,Ouders vinden het prettiger als we het over de mavo hebben. Dan zie je in hun ogen direct een blik van herkenning. ’Nu weten we weer wat er bedoeld wordt’. Iedereen vindt de term ’mavo’ makkelijker. Bij dat type onderwijs kunnen ouders zich iets voorstellen,’’ zegt locatiedirecteur P. van de Steenhoven.

Het is in Dordrecht de tweede school die zich mavo noemt. Al eerder besloot Mavo Stek haar naam te behouden.

Vermeldenswaardig is dat het Johan de Witt gymnasium werd opgericht in 1253 als 'Latijnse school' het is daarmee het oudste gymnasium van Nederland.