h

HOE IS ARRIVA GEARRIVEERD?

17 februari 2007

HOE IS ARRIVA GEARRIVEERD?

Arriva is een van oorsprong Engels (bus/trein)vervoersbedrijf dat in Nederland sinds 1998 actief is als stads- en streekvervoerder. In 1938 begon de familie Cowie een reparatiebedrijf voor tweedehands motorfietsen in de Engelse stad Sunderland. In de jaren tachtig en negentig wordt het bedrijf actief in het busvervoer en in 1997 wordt het omgedoopt in Arriva.

In datzelfde jaar zet Arriva zijn eerste stappen op het vasteland van Europa, namelijk in Denemarken. Tegenwoordig is Arriva met bus- en treinvervoer actief in 8 landen: Engeland, Nederland, Denemarken, Duitsland, Portugal, Italië, Spanje en Zweden. In het Verenigd Koninkrijk is Arriva met 6000 bussen een van de grotere busbedrijven. Onder de naam Arriva Trains Wales is Arriva sinds 7 december 2003 de exploitant van de meeste treinen in Wales. Concessies die Arriva verloren heeft zijn: Arriva Trains Merseyside (op 20 juli 2003) en Arriva Trains Northern (op 12 december 2004), beide zijn verloren aan Serco-NedRailways (Northern Rail). Sinds voorjaar 1998 is Arriva in Nederland actief door de aankoop van de Nederlandse tak van het Amerikaanse Vancom. Het bedrijf eploiteert behalve bussen en treinen ook taxi's, ambulances, en touringcars (Arriva Touring). Sinds april 2004 is Arriva voor 90% eigenaar van de holdingmaatschappij van de Prignitzer Eisenbahn GmbH (PEG) die ook een lijn naar Enschede exploiteert. In december 2004 verkreeg Arriva een aandeel van 76,9% in Regentalbahn AG en in februari 2005 zette het zijn eerste stappen op de Duitse busmarkt door het busbedrijf Sippel over te nemen.

Nu verzorgt Arriva het busvervoer in de volgende gebieden:

• Noord- en midden Drenthe
• Zuidwest Friesland (inclusief stadsdienst Leeuwarden)
• Stad en provincie Groningen
• Gelderland: Rivierenland
• Noord-Brabant: Noordoost-Brabant (inclusief stadsdienst Oss) en de Meierij (inclusief stadsdienst 's-Hertogenbosch)
• Noord-Holland: Waterland
• Zuid-Holland: Drechtsteden (inclusief stadsdienst Dordrecht), Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
• Op 10 december 2006 kwam Arriva in Groningen en Drenthe met een nieuwe dienstregeling, omdat de NS een ingrijpend vernieuwende dienstregeling invoerde en omdat de huidige dienstregeling al bijna 2 jaar oud was.

Het stadsvervoer in Groningen wordt niet direct uitgevoerd door Arriva, maar door dochteronderneming NV Arriva Groningen. Deze rechtsopvolger van het voormalige gemeentevervoerbedrijf is juridisch gezien nog steeds een zelfstandige eenheid, wat onder meer tot uiting komt in het feit de buschauffeurs van Arriva Groningen onder een andere CAO vallen. In december 2005 nam Arriva de concessie Waterland over van Connnexxion. Recent verloor Arriva de concessies Noord-Overijssel en Noordoostpolder aan Connexxion. In mei 2006 werd bekend dat per 1 januari 2007 ook de concessies Noord- en Zuidwest-Friesland aan Connexxion worden gegund.

Het leek erop dat Arriva vanaf 1 januari 2006 ook in delen van Noord-Brabant mocht gaan rijden, maar de aanbesteding moet van de rechter overgedaan worden vanwege fouten tijdens het verlenen van de concessies. Op 28 juni 2006 werd bekend gemaakt dat deze concessies naar Connexxion en Hermes zouden gaan. In oktober 2006 maakte Connexxion bekend deze concessie wegens een fout in de offerte toch niet uit te willen gaan voeren. De provincie Noord-Brabant ging hier niet direct mee akkoord, omdat de fout bij Connexxion zou liggen. Uiteindelijk werd besloten de concessie te verlenen aan de na Connexxion laagste bieders, de concessie Noordoost Brabant is per december overgegaan naar Arriva, de overige concessies blijven in handen van de zittende vervoerder, BBA.

Begin juli 2006 werd bekend dat de concessie Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden per januari 2007 aan Arriva wordt gegund door provinciale staten, de concessie is uitgebreid met het stadsvervoer in Dordrecht en de treindienst op de MerwedeLingeLijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Arriva verzorgde sinds 1999, aanvankelijk (tot december 2003) in samenwerking met NS, het treinvervoer in Noord-Nederland onder de naam NoordNed. Met het ingaan van de nieuwe concessie op 15 december 2005 wordt de naam Arriva voor de treinen gebruikt. Deze nieuwe concessie loopt tot eind 2020 en omvat de volgende lijnen:

• Groningen – Leeuwarden
• Groningen – Delfzijl
• Groningen – Roodeschool
• Groningen – Nieuweschans – Leer (Duitsland)
• Leeuwarden – Harlingen (Haven)
• Leeuwarden – Stavoren

Sinds 10 december 2006 verzorgt Arriva ook het treinvervoer op het traject Dordrecht – Geldermalsen (de MerwedeLingeLijn).
De treinen maken gebruik van de infrastructuur van ProRail. Voor de trein geldt het landelijke NS-tarief. In de provincie Groningen zijn ook strippenkaarten in de trein geldig.
De treindiensten worden tot in 2007 voor het grootste gedeelte gereden met Wadlopers en voor de sneltrein Groningen – Leeuwarden vier Buffels, die alle van de Nederlandse Spoorwegen geleased worden. Voor Dordrecht – Geldermalsen least Arriva tijdelijk 7 stellen Plan V van NS.

Bron: zoekmachine Google, Arriva en Wikipedia

U bent hier