h

OV ACTIE SP STATENFRACTIE!

14 februari 2007

OV ACTIE SP STATENFRACTIE!


Overal in Zuid-Holland staan auto’s stil, komen treinen te laat, verdwijnen buslijnen en verslechtert de luchtkwaliteit. De Nederlander leeft gemiddeld een jaar korter alleen al door de uitstoot van fijnstofdeeltjes.

Dat kan anders: de SP wil investeren in goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer, en niet in nóg meer wegen en files. Om dit standpunt extra onder de aandacht bij de kiezers te brengen voor de de provinciale staten verkiezingen, reist de SP met het openbaar vervoer op zaterdag 24 februari door de provincie. Ook Dordrecht zal worden aangedaan!

Per trein komt de SP zaterdag 24 februari om 16:07 uur op station Dordrecht aan. In Dordrecht zal op en rond het station extra aandacht worden besteed aan de OV problematiek maar ook de aanbesteding van de concessie OV aan vervoerbedrijf Arriva door de provincie komt aan de orde.
De SP afd. Dordrecht wil binnen de provincie, voor Dordrecht:
• Rijden volgens dienstregeling, gegarandeerde reistijd
• Goede instap mogelijkheden voor minder validen
• Materiaal moet voldoen aan behoefte van kwaliteit en veiligheid
• Ook 's avonds goed en compleet busvervoer met stadsbussen, iedereen dient vervoerd te worden
• Zones eerlijker verdelen, mensen worden nu geconfronteerd met dubbele kosten
• Veiligheid van chauffeur en reiziger d.m.v. controleurs/stewards
• Voorrang voor de bus, betere doorstroom op kruispunten zodat OV. Een snel en doeltreffend vervoermiddel is
• Voldoende rustpauzes voor chauffeurs is in het belang van de veiligheid van de reiziger
• Het OV moet meer op de behoefte van de gebruiker afgestemd worden

De SP Dordrecht wil een fijnmaziger en beter vervoer systeem, wij denken aan bussen van ongeveer 20 personen (op alternatieve brandstof), deze moeten overdag en in de avond gaan rijden van zorgcentra en wijken en vormen ringdiensten, naar bijvoorbeeld winkelcentra, het ziekenhuis of andere zorginstelling, park en ook naar natuur gebied de Dordtse Biesbosch, de sportvelden en ook naar parkeergelegenheden om een aansluiting op OV te kunnen maken.

Tevens rijden zij overdag op vaste tijden binnen de wijken als wijkvervoer. Het gebruik moet gespecialiseerder, de dag van vandaag kan met moderne communicatie middelen het OV beter functioneren.

Op uitgaansavonden kunnen deze busjes ook van en naar het centrum rijden. Tot een half uur na sluitingstijd brengen zij het uitgaanspubliek tot in de woonwijk waar zij wonen zodat veiligheid gewaarborgd is.

In piekbelastingen van het centrum de parkeerlast voor het centrum beperken.
De SP wil een vriendelijker en efficiënter aanbod van OV in Dordrecht gericht op hen die daar het meest behoefte aan hebben.

Wel wil de SP stellen dat wij in eerste instantie het gebruik van de fiets willen bevorderen door voldoende goede en veilige fietsstallingen of klemmen te bepleiten voor wie daar nog toe in de gelegenheid is!

Als begin hiervan voor het station, aan de centrumzijde zijn nog onvoldoende parkeermogelijkheden om je fiets goed en veilig te stallen, dit bevordert het gebruik van het OV niet in positieve mate.

Heeft U hierover vragen of opmerkingen? Stel ze aan het campagneteam van de SP Dordrecht, het eenvoudigst is dit te doen per Email: campagneteam@sp-dordrecht.nl via de website houden wij U zo veel als mogelijk op de hoogte over deze openbaar vervoer actie!

Weinig mensen weten dat de provincie veel te vertellen heeft over verkeer en vervoer. Uw stem doet er dus toe op 7 maart!

De SP in Zuid-Holland wil:
• gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen, en uiteindelijk voor iedereen
• openbaar vervoer niet privatiseren en aanbesteden aan buitenlandse maatschappijen, maar het openbaar vervoer zelf goed regelen
• de grote flaters bij RandstadRail grondig evalueren
• geen RijnGouweLijn tussen Gouda en Leiden, maar betere bussen en meer treinen
• snelle bussen op de snelweg met haltes bij transferia, stations en bedrijventerreinen
• geen A4-Midden Delfland of A4-Hoekse Waard, want nieuwe wegen zorgen uiteindelijk voor méér files, vervuiling en overlast
• kleine kernen en dorpen minimaal twee keer per uur bereikbaar maken met het openbaar vervoer
• openbaar vervoer zo snel mogelijk toegankelijk maken voor gehandicapten
• fietsen stimuleren en fietspaden verbeteren
• alle bussen op duurzame brandstof laten rijden.

U bent hier