NIEUWE RIJTIJDEN OP NIVEAU VAN 'OUDE' STADSVERVOER

2 maart 2007

NIEUWE RIJTIJDEN OP NIVEAU VAN 'OUDE' STADSVERVOER

De buschauffeurs van Arriva zullen instemmen met de nieuwe rijtijden die de vervoerder ze donderdag heeft voorgelegd. Dat verwacht vakbondsman G. Koenders. De vestigingscommissie van het Dordtse stadsvervoer en de vakbond leggen de chauffeurs dinsdag een positief advies voor. Koenders noemt de nieuwe rijtijden goed. ,,Ze benaderen het niveau van het oude stadsvervoer.’’

De rijtijden die Arriva voorschotelt, zijn gebaseerd op honderden metingen in de afgelopen weken. De chauffeurs hebben vertrouwen in die waarnemingen. Ook de buffertijden aan het eind van een rit krijgen de goedkeuring van de chauffeurs.

Daarmee lijkt de angel uit het Dordtse stadsvervoer weggenomen. Door de volgens de chauffeurs veel te krappe rijtijden, liepen bussen de afgelopen maanden vertraging op of vielen zelfs helemaal uit.

Koenders zegt dat de nieuwe dienstregeling en -roosters later nog volgen. Hij denkt dat daar ook geen problemen meer in voorkomen. Donderdag werd al bekend dat lijn 7 en 4 weer de oorspronkelijke route gaan rijden. Ook gaan er meer bussen rijden en komen er chauffeurs bij. Koenders: ,,We krijgen zoveel bussen als we nodig hebben.’’

De omslag onder de chauffeurs mag opmerkelijk genoemd worden. De afgelopen maanden groeide het wantrouwen jegens Arriva met de dag. Koenders zegt dat de vestigingscommissie dan ook ’op haar hoede’ donderdag het gesprek met Arriva is aangegaan. ,,Al met al zijn we nu positief gestemd.’’

De nieuwe dienstregeling moet 1 april in gaan. Er worden nieuwe busboekjes gedrukt. Gedeputeerde M. Huls (PvdA) is vrijdag in Dordrecht om de veranderingen toe te lichten.