Bericht van actiecomite 'Stop De Herkeuringen'

19 april 2007

Bericht van actiecomite 'Stop De Herkeuringen'

Stop de Herkeuringen!

Omdat een aantal WAO-ers verleden jaar vonden dat ze niet langer stil konden blijven zitten, niet langer konden toekijken en niet langer over zich heen konden laten lopen hebben zij destijds, om de stilte rondom de herbeoordelingen te doorbreken , het actiecomité “Stop de Herkeuringen” opgericht.

De afgelopen 2 jaar zijn er inmiddels 2 demonstaties in Den Haag geweest. De eerste actie dag was 17 mei 2006, een demonstratie bezocht door ruim 200 personen. Hierna volgde een debat met tweedekamer leden over de herbeoordelingen in de WAO op 27 oktober 2006 in Tilburg. Op 21 maart 2007 is er wederom een demonstratie in Den Haag geweest. De opkomst was veel groter dan een jaar eerder (ruim 400 personen).

Ook na deze laatste demonstratie gaat het actiecomité verder. Wij gaan proberen om op diverse manieren de politiek in Den Haag duidelijk te maken dat het beleid dat wordt gevoerd zo niet door kan gaan. Wij vragen dan ook van dit kabinet:

Ongedaan maken van de onmenselijke herkeuringen voor iedereen:
Een peildatum om wel of niet te herkeuren is onrechtvaardig. Niet de leeftijd maar de aandoening bepaalt de kansen op werk.

Eerlijke en rechtvaardige keuringseisen voor WAO en WIA:
De huidige eisen zijn onbillijk en zo theoretisch dat zieke mensen ten onrechte arbeidsgeschikt verklaard worden.

Geen leeftijd- of ziektediscriminatie:
Iedere leeftijdsgrens is willekeurig. De belemmeringen en handicaps moeten het uitgangspunt bij keuringen zijn.

Onafhankelijk onderzoek naar uitvoering door het UWV
Er gaat zoveel mis rond de herkeuringen bij het UWV. Veel verzekeringsartsen vinden dat ze hun ethische regels overschrijden.

Voor meer informatie over het actiecomité kunt u de website bezoeken van het actiecomité

www.stopdeherkeuringen.punt.nl.

Het actiecomité