Spooraansluiting Station Dordrecht behouden!!

4 oktober 2013

Spooraansluiting Station Dordrecht behouden!!

In 2011 was er nog geen echte reactie van het huidige Dordtse college, toen bleek dat Dordrecht, door de komst van de Fyra haar Intercitystatus en rechtstreekse verbinding met Antwerpen dreigde kwijt te raken. De SP-fractie in de Provinciale Staten  heeft daarom in 2012, met steun van de SP afdeling Dordrecht, een actie op touw gezet.

Door op het station samen met Groen Links, D66 en PvdA, de reiziger naar hun mening te vragen, en ze vervolgens op te roepen een online petitie te tekenen.

Uiteindelijk hebben meer dan 3000 mensen de petitie getekend. De SP-fractie in de Provinciale Staten diende mede gesterkt door dit resultaat een motie in, die unaniem door de Statenfracties werd aangenomen.

Tunnelvisie en groot onderhoud
Door het niet doorgaan van de Fyra en het beloofde groot onderhoud van de sporen bij station Dordrecht komt de NS nu met een oplossing, waarbij er veel meer typen personentreinen via de Hoge Snelheids Lijn vanuit Rotterdam rechtstreeks door de tunnel gaan rijden, met als gevolg dat ze Dordrecht niet meer aandoen. Dit zal betekenen dat het aantal intercitytreinen zal verminderen, en het rechtstreeks naar Venlo of Antwerpen kunnen reizen, wel eens tot het verleden kan gaan behoren.

Niet alleen de inwoners uit Dordrecht en de andere Drechtsteden hebben hier straks onder te lijden. Ook passagiers die elk kwartier met de Merwede-Lingelijn naar Dordrecht komen staan straks op het station in Dordrecht voortaan vergeefs te wachten op een rechtstreekse Intercity verbinding. Voor Venlo, Den Haag, Amsterdam of Antwerpen wordt het in Rotterdam of Breda overstappen geblazen.

SP Statenfractie
Er is veel te weinig gelobbyd door deze regio, voor het behoud van de Intercity en Internationale aansluitingen Toch gaat de SP statenfractie er flink tegenaan de komende periode waarbij zij de 3000 handtekening  uit Dordrecht meeneemt.

Bijval nodig!
Kamerleden, onder wie Dordtenaar Gerard Schouw (D66) geeft ook aan dat Dordrecht veel te weinig heeft gelobbyd voor behoud van de Intercitystatus en roept burgemeester Brok en wethouder Mos op, om nu eens echt van zich te laten horen!

Daarnaast zouden de Gemeenten langs de Merwede-lingelijn flink van zich moeten laten horen om de huidige aansluiting te behouden!