h

Rotonde Groene zoom goedkoper en veilig

5 februari 2014

Rotonde Groene zoom goedkoper en veilig

Dat er bij de rotonde op de kruising Groene Zoom, Hastingsweg een gevaarlijke verkeerssituatie bestaat is zo langzamerhand genoegzaam bekend.

De gemeente Dordrecht heeft eind 2012 aangekondigd 'dat er eerst met marktpartijen wordt verkend of een ongelijkvloerse variant mogelijk is.´

Prijsvraag

Met een prijsvraag onder belanghebbenden en een marktonderzoek is gezocht naar een oplossing. Uit de prijsvraag zijn diverse reacties naar voren gekomen waarvan de beste een prijs ontvingen uit handen van wethouder Mos voor het leukste creatieve idee. 
De wethouder zou daarop laten uitzoeken hoe hoog de kosten zouden worden van deze voorstellen.

Varianten wel erg duur

De variant waarbij het langzaam verkeer over een verlaagde rotonde wordt geleid middels een brug is aangemerkt als het beste ongelijkvloerse ontwerp. Dit kost circa €4,9 miljoen, dit is nog hoger dan de kosten voor de verdiepte tunnelvariant bedacht door het Ingenieurs Bureau Drechtsteden welke geraamd wordt op €4,6 miljoen. Wel erg duur betaald voor een piekmoment in de ochtend en avondspits van weggebruikers.

"Ter plaatse nog eens goed gekeken waar in de verkeersafwikkeling de schoen wringt"

 
Nog eens goed kijken

De SP is van mening dat er nog andere mogelijkheden zijn om op eenvoudige wijze de veiligheid van de weggebruikers te vergroten. Wij zijn de situatie middels een schouw nog eens op gaan nemen. Zo kwamen we tot een heel andere conclusie. Daardoor zijn wij nu voorstander van een goedkoper alternatief die goed binnen de mogelijkheden ligt. De gemeente mag wat ons betreft zijn huiswerk overdoen om flink wat geld over te houden.

Het alternatief

Het grootste gevaar op de rotonde vormt het snelverkeer komend vanaf de Hastingsweg afslaand naar de Groene Zoom. Hierbij moet voorrang worden verleend aan het kruisend langzaam verkeer wat uit twee richtingen komt. Het gevaar is gelegen in het feit dat het langzaam verkeer dat van rechtsachter komt te maken heeft met het slechte zicht van de afslaande automobilist (dode hoek) en dat ook nog eens gehinderd wordt door de raamstijlen van de auto. Den daarbij aan het zicht voor een gesloten bestelbus of vrachtwagen wat nog beperkter is. De bestuurder moet zich niet alleen omdraaien om naar rechts te kijken maar moet daarbij ook voldoende aandacht besteden aan langzaam verkeer van links komend.

"De huidige situatie met de voorgestelde verbetering"

1. Wanneer wij het fietspad verplaatsen (rode arcering) zodat er meer ruimte ontstaat tussen afslag en kruising is het probleem van overzicht voor afslaande weggebruikers aanzienlijk vermindert.

"De nieuwe situatie met meer overzicht"

2. Wanneer er bovendien snelheids verminderende en gewijzigde voorrangsmaatregelingen worden getroffen is het probleem ons inziens tot een aanvaardbaar risico gereduceerd en heeft iedere weggebruiker de tijd om goed te anticiperen op de verkeerssituatie.

Reacties

Het is teleurstellend dat de SP een ongelijkvloerse oplossing afwijst uit kosten overwegingen. De voorgestelde oplossing zal volgens mij niet minder maar meer ongelukken veroorzaken. Het aangevoerde argument dat het wel erg duur zal zijn voor de piekmomenten is flauwekul. Ook tijdens de niet spitsmomenten is het onaanvaardbaar gevaarlijk voor fietsers. Dit is meedoen met de huidige hobby van o.a. GL om te bezuinigen op alles, ook op de verkeersveiligheid.
Groetjes van een niet ingeblikte Dordtenaar.

juiste oplossing, hoge veiligheid en erg weinig kosten; complimenten!

De gevonden oplossing kan bijdragen aan de veiligheid.
Waar m.i. nog een oplossing voor gevonden moet worden is voor de enorme hoeveelheid fietsers 's morgens (vooral scholieren) waaraan het overige verkeer voorrang moet verlenen. Hierdoor ontstaat een file op de Groenezoom en de Chico Mendesring, waardoor de automobilist, die naar zijn/haar werk moet, soms wel 7-10 minuten vertraging oploopt. Vroeger was het andersom, toen liepen de fietsers vertraging op, omdat ze de kruising niet over konden vanwege het grote aantal auto's tijdens de spits.

Reactie toevoegen

U bent hier