h

geef sociale dienst a-status

7 maart 2014

geef sociale dienst a-status

We hebben deze week twee dagen voor de deuren van de Sociale Dienst gestaan en met de vele bezoekers van het 'werkplein' gesproken.

Onze vraag

We wilden een eerlijk antwoord hebben op onze vraag hoe sociaal is Dordrecht? Naar aanleiding van verschillende gesprekken met stadsgenoten hadden we een flyer met een aantal verbeterpunten erop meegebracht om met bezoekers van gedachte te wisselen over het functioneren  van de dienst.

Wij stelden de volgende verbeterpunten voor:

  • Een menswaardige behandeling van mensen met een uitkering door de Sociale Dienst Drechtsteden.
  • Voor iedereen die een uitkering aanvraagt een vaste medewerker bij de Sociale Dienst Drechtsteden met een rechtstreeks telefoonnummer en e-mailadres.
  • Voor iedereen standaard het recht en uitnodiging om bij ieder gesprek een vertrouwenspersoon mee te nemen.
  • Geen wachttijd voor een uitkering.
  • Bij problemen in de afhandeling moet automatisch een voorschot uitbetaald worden, gelijk aan het bedrag waar recht op bestaat.
  • Geen dwangarbeid. Alleen een plicht om werk te accepteren als dat echt werk is tegen een normaal CAO loon.
  • Bij tijdelijk werk, deeltijdwerk of onzekere inkomsten de uitkering blijft doorlopen. Alleen het verdiende geld verrekenen. Zodat, als de inkomsten weer wegvallen of minder worden, mensen niet opnieuw het hele circus van uitkering aanvragen hoeven af te leggen.
  • Dat de gemeente weer zelf hulp gaat organiseren en geven aan werkzoekenden en hiervoor geen gebruik meer maakt van externe re-integratie- of uitzendbureaus.

En als laatse wat deed het huidige BVD, VVD, CDA college in Dordrecht de afgelopen jaren?

  • Alles is op afstand gezet door regelgeving en uitvoering bij de totaal onzichtbare regio Drechtsteden neer te leggen.
  • Steeds weer terugkomende meevallers op de uitkeringen bij de Sociale Dienst Drechtsteden zijn besteed aan andere zaken zoals ICT uitgaven bij de Drechtsteden.
  • Meewerken aan het project Baanbrekend waarbij Randstad wordt ingeschakeld om te helpen bij het zoeken van banen voor werklozen.
    Kosten van dit project elk jaar € 3,6 miljoen voor een zeer beperkt aantal (tijdelijke) banen.
​Geschrokken

Zijn we van al de verschillende verhalen die we te horen kregen. Volwassen mensen stond het huilen nader dan het lachen. We verbaasden ons over de talrijke uitzichtloze situaties die met een beetje goede wil en samenwerking over en weer op te lossen zijn waardoor erger kan worden voorkomen. 

Conclusie

We leggen met onze verbeterpunten de vinger op de zere plek. Onze Sociale Dienst verricht buitengewoon goed werk om burgers te ontmoedigen en verdient het wat ons betreft als eerste Drechtstedendienst de A - status te krijgen.

Aandachtspunt

Wat ons nog het meeste opviel was de klacht dat niemand voldoende hulp of ondersteuning kreeg om weer een eerlijke start te maken of hoop te hebben op betere tijden. Het zou plezierg zijn wanneer het volgend college kiest voor een breder beleid met een menselijke insteek.

Reactie toevoegen

U bent hier