Slopen of starterswoningen

14 maart 2014

Slopen of starterswoningen

Het woonerf met 6 tweehoog woonblokjes van Trivere aan de tweelingenstraat in Sterrenburg 1 mag na 2016 van deze woningbouworganisatie wel tegen de vlakte.

Tijdens ons bezoek aan de buurt samen met Henk van Gerven om mensen op te roepen om te gaan stemmen op 19 maart hoorden we ook andere geluiden van de bewoners. De bewoners zijn van jong tot oud aan te treffen in dit buurtje. Ouderen die al 30 jaar wonen op de plek. Gescheiden 40 ers die het als een springplank en tweede kans benutten. Studenten die er tijdelijk onderdak vinden. Allemaal vinden ze het een buitenkans om er te wonen.

Kwaliteit bedenkelijk, hoewel?

Zijn de woningen anno nu achterhaald en valt er het nodige af te dingen op het onderhoud en de bouwkundige staat. Een aantal mensen zien ook wel een kans en voldoende mogelijkheden voor een 2e leven van de huizen.

Henk van Gerven in gesprek met de buurtbewoners

Jongeren en starters

"Alleen in Rotterdam kom je het nog tegen en dit zijn in Dordrecht echt de enige beschikbare woningen" volgens een bewoner in het trappenhuis en hij bedoelde daarmee de mogelijkheid om als student betaalbaar te huren en te studeren om zo aan zijn toekomst te werken.

Het heeft alle kanten

Daar staan ze dan de woningen. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. De projectontwikkelaar met eurotekens in de ogen. Het woningbedrijf dat er niets meer mee wil doen dan slopen en de buurt herontwikkelen met nieuwbouw. De jongeren die een betaalbare startplek zoeken. De oorspronkelijke bewoners die nog best willen blijven.

We komen er na de verkiezingen nog op terug.