Coalitie van start!

9 mei 2014

Coalitie van start!

Op 7 mei heeft Dordrecht een nieuwe bestuurscoalitie gekregen bestaande uit BVD/CDA/VVD en CU/SGP.

Beter voor Dordrecht?

Deze coalitie heeft maar liefst zes wethouders nodig om te sturen op landelijke bezuinigings richtlijnen. Deze richtlijnen kan men maar niet vertalen naar helder ruimhartig beleid en een leefbare situatie op termijn voor de lokale bevolking.

Opmerkelijk genoeg haalde BVD wederom een VVD wethouder binnen (na Reynvaan) als opvolger voor Harry Wagenmakers zodat de kleinste fractie (VVD 3 zetels) uit de coalitie via een omweg (BVD) de meeste wethouders (3) heeft ingebracht in deze coalitie.

Tegen gestemd

De informateur/formateur van BVD heeft gedurende de formatieperiode van wel acht weken niet de moeite genomen om samenwerking op links te onderzoeken. Het gepresenteerde coalitieprogramma (zie blog) laat zich op één A4tje samenvatten en zet vooral in op besparen, bezuinigen en kosten afwentelen op de burger. De inzet om zonder tunnelvisie te zoeken naar mogelijkheden om gemeentelijke belastingen te heffen om de kas gevuld te houden doet het ergste vrezen.

De SP kan zich niet vinden in de voorgestelde coalitie, het coalitieprogramma en de zes wethouders. Tijdens de stemming heeft de SP dan ook vanzelfsprekend tegen dit college gestemd.