Stop gevaarlijke treinen

5 juni 2014

Stop gevaarlijke treinen

STOP GEVAARLIJKE TREINEN DOOR DORDRECHT EN ZWIJNDRECHT

Binnenkort zal het spoor door Dordrecht voor omwoners veiliger worden gemaakt door wissels te verleggen en vangrails te plaatsen. Is dit voldoende?  NEE, er gaan op termijn (vanaf 2017) naar verwachting nog meer goederentreinen door Dordrecht/Zwijndrecht rijden. Personentreinen gaan daarvoor uitwijken naar de HSL. Er zijn daarom gewoon andere oplossingen nodig.

PROBLEEM EENVOUDIG OP TE LOSSEN

Door een spoorboog aan te leggen bij Meteren (Betuwelijn – richting Den Bosch) en een spooraansluiting  Vlissingse Sloegebied – Antwerpse haven is het probleem al eenvoudig op te lossen. De Drechtsteden pleit voor deze en nog een andere oplossing.  Een goederenspoor om Zwijndrecht en Dordrecht heen zodat geen enkele gevaarlijke trein meer door de bebouwde kom hoeft. Het uitvoeren van deze variant ligt helaas nog in de verre toekomst.

ONNODIG GROTE RISICO’S  EN OVERLAST  VERMINDEREN

Door spoorverbeteringen in andere provincies hoeven goederentreinen o.a. met gevaarlijke stoffen zoals LPG) niet meer onnodig heen en weer te rijden door dichtbevolkte gebieden. Door het aanleggen van deze verbindingen kan de drukte op het spoor en de risico’s voor iedereen op een aanvaardbaar niveau blijven.

WAT KUNNEN WE DOEN

Door de komende jaren steeds aandacht te blijven vragen voor dit probleem bij Provincies en het Rijk.

De komende weken gaan wij langs de deuren voor handtekeningen die bieden we de gemeente, provincie en de 2e kamerfractie aan

Beste SP,
Goed dat dit nu echt op de agenda komt en niet na een ramp.
Ik was gisteren bij brengen en halen bij de "Avondvierdaagse" Een heel veld vol met kinderen en ouders.

Op dat moment kwam er een trein langs met heel veel tanks met allerlei waarschuwingstekens erop.
Gelukkig reed de trein zonder problemen voorbij...........

Nico Joustra