Meldpunt Sociale Dienst Drechtsteden online

16 oktober 2014

Meldpunt Sociale Dienst Drechtsteden online

Het meldpunt voor het melden van misstanden bij de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) is nu online. Vanaf nu is er een onafhankelijk meldpunt op internet beschikbaar waar iedereen die rechtstreeks met de Sociale Dienst Drechtsteden te maken heeft zijn verhaal kwijt kan over de opgedane ervaringen.

Inititiatief

Het meldpunt is gezamenlijk opgezet door de SP, Partij van de Arbeid en Groen Links op initiatief van de SP. Leden van deze partijen kregen de afgelopen jaren steeds meer verontrustende signalen over problemen die mensen hebben met de Sociale Dienst Drechtsteden.

Zware taak

De Sociale Dienst die op dit moment alle regelingen uitvoert rond de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Werk en Inkomen voor alle bij de Drechtsteden aangesloten gemeenten heeft hieraan een zware taak. 'Heel veel gaat er goed, maar waar het niet goed gaat mogen mensen niet in de knel komen',  merkt Ronald Portier op die de ontwikkeling van het meldpunt op zich genomen heeft.

Waar gaat het mis?

'Vaak met betrekking tot bejegening en zeer strikte handhaving van regels. Die zoveel mogelijk in het nadeel van de client worden uitgelegd. Lange wachttijden, reïntegratie-trajecten met een neerbuigend karakter vaak zonder uitzicht op een baan, daar wringt de schoen en dan heb ik het nog niet over de strekking van de keukentafelgesprekken die gehouden worden bij bijvoorbeeld een WMO aanvraag', aldus Portier

Grote zorgen

'Met de drie grote decentralisaties (Jeugdzorg, WMO en Werk en Inkomen) die nu onder grote tijdsdruk worden uitgevoerd, met daarbovenop de drastische bezuinigingen op zowel de uitkeringen, als de mogelijkheden voor beschut werk, als op de voorzieningen in de zorg, is te verwachten dat de problemen de komende tijd zeker niet kleiner zullen worden. Dat regel je nu eenmaal niet in een maand!'

Daarom een meldpunt!

Het meldpunt kan in de Drechtsteden een begrip en een centraal punt worden voor burgers waar zij al of niet anoniem hun ervaringen kwijt kunnen of hulp kunnen vragen.
Daarbij staat het de mensen ook vrij om zaken te melden die wel goed gaan. Doel van het meldpunt is niet om de SDD aan te vallen, tenslotte wordt daar een zeer belangrijke taak vervuld. Maar om uiteindelijk te komen tot een menselijk beleid en een wijze van dienstverlenig die op de eerste plaats uitgaat van menselijke waardigheid, en daadwerkelijk directe en effectieve hulp voor degenen die dat nodig hebben.

De aanpak

Wanneer het meldpunt meldingen ontvangt van mensen die persoonlijk in de knel zijn gekomen door het beleid, of het het handelen van de SDD en deze mensen willen zich bekend maken, dan kunnen deze
meldingen direct worden opgepakt door één van de hulpdiensten of ombudsteams van de
deelnemende politieke partijen. Ook kan het meldpunt trends en knelpunten sneller duiden en in overleg met de Gemeente direct daarop tot merkbare verbeteringen komen.

Anonimiteit

'In de praktijk merken we dat veel clienten van de SDD angst hebben om zaken aan de orde te stellen, omdat helaas de vrees bestaat voor represailles. Begrijpelijk want veel mensen kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden. Kortingen en sancties kunnen dan de laatst druppel zijn. Daarom biedt het meldpunt ook de mogelijkheid om problemen anoniem te melden.'

Alle gegevens gemeld via het meldpunt zullen in vertrouwen worden behandeld. Persoonlijke zaken zullen niet gedeeld worden met wie dan ook, tenzij na uitdrukkelijke toestemming van de melder voor het oplossen van een concrete zaak.

Het meldpunt is te bereiken via de link: meldpunt-sdd.nl

meldpunt link doet het niet jammer