SP Zuid - Holland presenteert programma 2015-2019

17 februari 2015

SP Zuid - Holland presenteert programma 2015-2019

De SP in Zuid-Holland zet ook de komende vier jaar in op sober, betaalbaar en dienstbaar provinciebestuur. Belangrijke nieuwe speerpunten zijn de bouw van meer goede, betaalbare (huur)woningen en investeren in aardwarmte als duurzame, betrouwbare en stille energiebron. Ook kwaliteit en betaalbaarheid van het OV verdienen in een aantal regio’s de komende tijd extra aandacht.

De afgelopen vier jaar bestuurde de SP in Zuid-Holland voor het eerst mee.

Deze periode stegen de provinciale belastingen voor het eerst sinds lange tijd niet. Op buitenlandse reisjes (-76%), salarissen van provinciebestuurders (-30%) en andere bestuurskosten werd juist wel fors bespaard.

Woningbouw

Zuid-Holland komt op dit moment bijna 50.000 kwalitatief goede, betaalbare woningen tekort. Zonder ingrijpen kan dit oplopen tot 200.000. Vooral betaalbare huurwoningen zijn  zeer schaars. De SP wil deze de komende jaren dus fors bijbouwen, vooral binnen bestaande dorpen en steden.

Dit spaart de groene ruimte en houdt voorzieningen rendabel, vooral buiten de grote steden. De leegstand van winkels en kantoren is daar vaak nog steeds extreem hoog. De SP wil onder meer af van de fiscale aftrekbaarheid van leegstandskosten, zodat leegstand voor speculanten niet meer lonend is.

Openbaar vervoer

De kwaliteit en betaalbaarheid van het OV verdient volgens de SP  in een aantal regio’s de komende tijd extra aandacht. Het huidige kabinet heeft op OV fors bezuinigd. Door investeringen van de provincie zijn er ook verbeteringen. Zo krijgt het traject Utrecht-Leiden deels dubbel spoor.

Programma

Meer informatie, waaronder het gehele programma, kunt u vinden op: https://zuid-holland.sp.nl/onze-keuzes

en op: https://zuid-holland.sp.nl/programma-pdf