lies van aelst: 'Regio duperen is politieke keuze'

21 oktober 2015

lies van aelst: 'Regio duperen is politieke keuze'

Foto: DS / SP Zuid-Holland

Het aantal intercity’s ruim halveren en daarmee een hele regio inclusief inwoners van Breda en Rotterdam duperen is geen noodzaak, maar een politieke keuze. Dit zei SP-fractievoorzitter Lies van Aelst afgelopen maandag op radio Drechtstad FM. Als de politieke wil er is, kan de keuze worden teruggedraaid. De druk om dit te doen wordt gelukkig steeds groter.

‘Steeds meer gemeenten en de provincie trekken samen op om te zorgen dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de NS dit besluit terugdraaien’, aldus Van Aelst. Ze is blij dat ook  vervoersgedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) zonder aarzelen een tandje bijzet in de lobby.

De NS en het ministerie kiezen voor de halvering van de intercity’s op Dordt omdat ze het nieuwe, dure HSL-spoor beter willen benutten. Een andere noodzaak is er niet: het huidige spoor is niet te druk of iets dergelijks.  Het is een pure politieke keuze, die dus ook kan worden teruggedraaid.

Lies van Aelst: ‘Het schrappen van de intercity’s dupeert de hele regio langs de MerwedeLingeLijn plus de MerwedeLingeLijn zelf, een spoorlijn waarin de provincie veel heeft geïnvesteerd. Het is goed om te merken dat steeds meer mensen en gemeenten zich bij ons aansluiten om dit onzalige plan te schrappen’.

Genoeg is genoeg!!!!!!!!!!!,
De Intercitylijn Den Haag - Venlo met stop in Dordecht zal en moet gehandhaafd worden. Wat een flauwekulbeleid van Prorail, NS , het huidige kabinet en de pas afgetreden PvdA staatssecretaris Wilma Mansveld. De Drechtsteden en de MerwedeLingeLijn moeten wijken voor het beter benutten van het dure en onrendabele HSL-spoor.
Ik zou zeggen alle goederenvervoer inclusief gevaarlijke stoffen via het HSl-spoor door de Hoekse Waard dan heb je pas een win-win situatie. Namenlijk geen onaanvaardbare veiligheidsrisico's meer in het centrum Dordrecht en Zwijndrecht en geen regelmatig voorkomende vertragingen meer van het personenvervoer als gevolg van het voorrang geven aan vrachtvervoer (een interne NS-Prorail afspraak!). Zo simpel is het: de intrcity erin en het goederenvervoer eruit!!!!!!.
Wie wil meedenken en meedoen om vanuit de Drechtsteden, desnoods met harde actie, in verzet te komen tegen dit onnozele idee van Prorail, NS en het huidige ministerie van I en M (i.c. de staatssecretaris)? Een leuk dossier trouwens voor de sinds gisteren aangetreden nieuwe staatssecretaris Sharon Dijksma.

Tot slot, er is al te veel verdwenen uit Dordrecht . Het wordt te gortig lieve mensen. Genoeg is genoeg.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit is al weg uit Dordrecht in de afgelopen 20 jaar:
notabene de oudste Hogere Technische School (HTS) van Nederland (schandelijk!!) , de Hogere Agrarische School (HAS), de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst en de Rechtbank. En nu dreigt Dordrecht ook nog de status van intercitystation van de lijn Den Haag - Venlo kwijt te raken. Gekker kunnen ze het niet maken.
De tijd van petities en softe handtekeningenacties en Facebookacties is echt al lang al lang voorbij. Het wordt tijd voor echte ouderwetse actie tegen dit Haagse afbraakbeleid jegens de Drechtsteden.

Mijn voorstel voor de naam van de actiegroep is: GOEDERENVERVOER ERUIT EN INTERCITY ERIN (GEEIE)

Contactpersoon:

John Duijsens