Dordrecht blijft intercitystad

1 december 2015

Dordrecht blijft intercitystad

Vanmiddag stemde een grote meerderheid van de Tweede Kamer voor een motie van SP en D66. In de motie verzochten zij de regering om zich in te zetten voor het behoud van Dordrecht als Intercityhalte. SP Dordrecht knokte hier al lang voor samen met andere lokale partijen en weet zich na steun van de SP-fractie in de Provincie Zuid-Holland nu eindelijk gesteund door de Tweede Kamer.

Reiziger centraal

"Dordrecht is een belangrijk knoopunt in de lijn Rotterdam-Breda voor ondermeer de forensen die gebruik maken van de Merwede-Lingelijn om snel naar de Randstad te komen. Het is voor al die reizigers van groot belang om een snelle aansluiting te hebben richting Venlo en Den Haag. De A15, A16 en A27 zijn regelmatig overvol. De SP fractie Provincie Zuid-Holland heeft daarom om die redenen steeds weer opnieuw haar protest laten horen en ieder protest van burgers mee ondersteund, omdat wij het belang van de reiziger centraal stellen! Daarom is Dordrecht vanwege zijn Intercitystatus zo belangrijk, en het is voor ons dus onbespreekbaar om dit allemaal op het spel te zetten", is het standpunt van Lies van Aelst (SP fractievoorzitter Provincie Zuid-Holland).

Goede richting?

Nu een brede Kamermeerderheid de regering oproept om zich in te zetten voor het behoud van een Intercity-verbindingen voor station Dordrecht, is het nog maar de vraag hoe dit uiteindelijk zal gaan uitvallen voor Dordrecht wanneer de NS met voorstellen gaat komen.

De SP in Dordrecht en Provincie zal zich daarom in blijven zetten voor een zo goed mogelijke verbinding in alle richtingen, waarbij we natuurlijk het liefst zien dat er gewoon vier treinen per uur langs komen omdat reizigers nu eenmaal centraal staan voor de SP.