h

Chauffeurs komen met prima oplossing voor bushalte Essenhof

27 november 2018

Chauffeurs komen met prima oplossing voor bushalte Essenhof

Foto: SP

De SP is geen voorstander van privatisering van basisvoorzieningen voor burgers. Het openbaar vervoer is er daar één van. Maar als je toch privatiseert, maak er dan optimaal gebruik van, bijvoorbeeld als een inwoner ruim voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer vraagt om een busverbinding naar de begraafplaats Essenhof in Dordrecht.

Nu gaat niet de gemeente, maar de provincie over deze aanbesteding. Of en hoe de gemeente de wens van de inwoner voor de bus naar de begraafplaats bij de provincie kenbaar heeft gemaakt is niet duidelijk. Wel dat er al vaak over is gesproken in de raadscommissie en die zette de wethouder aan het werk. Hij sprak met Qbuzz, de nieuwe vervoer. Maar ja, bij Qbuzz staat niet de vraag van de klant voorop, maar het maken van winst. Dus Qbuzz gaf “niet thuis”.

Erg handig onderhandelde de wethouder niet, want Qbuzz past diverse buslijnen aan, waardoor haltes aangepast moeten worden. En wie gaat dat betalen? De gemeente, dus zou je denken onder het motto “voor wat, hoort wat”, een prima onderhandelingspositie om alsnog de busroute langs de Essenhof te regelen. Bij de begrotingsbehandeling informeerde de SP daarom of de wethouder dit punt had meegenomen in zijn gesprek met Qbuzz. Een kort maarkrachtig antwoord van het college “nee”. Op de vraag wat al deze aanpassingen de gemeente gaan kosten, kwam een antwoord met veel tekst, maar geen bedrag.

Waar kwam de wethouder wel mee? Een belbusje waarvoor de gemeente jaarlijks € 40.000 moet uittrekken. Nadrukkelijk niet de wens van de initiatiefneemster voor de halte bij de Essenhof. Of het de wens van de commissie is moet nog blijken?

Wie werden echter vergeten in deze discussie? De werknemers van nu nog Arriva en straks Qbuzz. Zij hebben een heel eenvoudige oplossing door lijn 2 niet via het Leerpark maar langs de Essenhof te laten rijden. Het Leerpark houdt met lijn 7 en meerdere streekbussen nog voldoende verbindingen over en bijkomend voordeel is dat de wijk Krispijn een betere verbinding met het ziekenhuis krijgt.

Kom op commissieleden, nodig de chauffeurs eens uit voor jullie een beslissing nemen en geef bij volgende opdrachten aan het college vooral mee dat niet alleen bij de bazen geïnformeerd moet worden, maar vooral bij de werknemers. De beste oplossingen komen nog altijd uit van de werkvloer.

 

Reactie toevoegen

U bent hier