Herfstbladeren van het college

4 november 2018

Herfstbladeren van het college

Foto: Elles

Terwijl buiten de eerste herfstbladen vielen, dropte het college 281 begrotingsbladen op de stoep van de raadsleden. Waar te beginnen? Gewoon de bladblazer pakken en maar kijken of er bladen blijven liggen. Inderdaad 2 bladen bleven er achter.

Spoorzone/Spuiboulevard

Het college is van plan € 10 miljoen te steken in het neerzetten van kantoorpanden, terwijl er elders in onze regiolegio panden leegstaan, en woningen voor de meer vermogende Dordtenaren, terwijl er een schrikbarend tekort is aan sociale huurwoningen en huisvesting voor jongeren. Natuurlijk is de SP het hier niet mee eens.

Woonlasten

Met enige trots geeft het college aan dat Dordrecht in vergelijking met 37 andere grote gemeenten tot de goedkoopste gemeenten behoort wat betreft de woonlasten. Ja, dat klopt als je kijkt naar mensen met een eigen woning. De SP heeft echter ook eens gekeken naar de mensen met een huurwoning en dan bungelt Dordrecht toch behoorlijk onderaan het overzicht. Maar ja, huurders is nu eenmaal niet de doelgroep waar dit college tot 2022 voor werkt. Wat wel een doelgroep is, zijn de eigenaren van zakelijk onroerend goed. Zij betalen ruim 30% minder OZB dan er gemiddeld in 37 andere grote gemeenten wordt betaald. Mooie bouwstenen voor de SP om aandacht aan te schenken.

De begrotingsbehandeling voor de raad begon op 30 oktober.

Hieronder staat de woordvoering en een drietal voorstellen van de SP om op een andere manier om te gaan met de collegebladen Spoorzone/Spuiboulevard en Woonlasten.

Woordvoering

Motie voor alle Dordtenaren kans op een woning op de SPboulevard

Motie op de SPboulevard woningen voor onze jongeren in Dordrecht

Amendement rechtvaardige belastingheffing