Drechtraad handhaaft bezuinigingen op Sociale Dienst Drechtsteden

3 oktober 2019

Drechtraad handhaaft bezuinigingen op Sociale Dienst Drechtsteden

Een lang debat in de Drechtraad leverde dinsdag 1 oktober niets op. De concrete maatregelen die voorgesteld werden gingen van tafel, maar de taakstelling tot het bezuinigen van 3,6 miljoen op het sociaal domein bleef staan. Op een later moment komt dit terug vanuit het drechtstedenbestuur om dit opnieuw binnen de drechtraad te bespreken.

Veel ophef de laatste weken in de pers over o.a. het wegbezuinigen van Participatiebudgetten bij de SDD. Verschillende leden van het Drechtstedenbestuur keerden zich hierbij tegen hun eigen voorstellen. Meerdere insprekers wezen dinsdagavond er terecht op wat de bezuiniging op het budget voor Participatie voor gevolgen heeft.

Het Drechtstedenbestuur had de verdeelde rijen weer gesloten, maar kwam niet verder dan een konijn uit de hoge hoed. De concrete voorstellen gingen van tafel, maar de doelstelling van € 3.6 miljoen bezuinigen op de SDD bleef staan. Naar de invulling wordt opnieuw gekeken, maar een onbuigzame financiële wethouder uit Alblasserdam, ook in de Drechtsteden de “baas” over het geld, weigerde toe te zeggen dat de bezuiniging op Participatie dan niet opnieuw aan bod zou komen.

De SP was helder: geen instemming met welke bezuiniging dan ook op de SDD.

"Wij zullen nooit instemmen met het bezuinigen op voorzieningen voor de allerzwaksten van onze samenleving, die onze hulp hard nodig hebben"

Een ander opvallend punt was dat niet alleen de SP, maar alle overige Dordtse raadsfracties, met uitzondering van VVD en CU/SGP de oplossing van het Drechtstedenbestuur afwezen. Bij de stemming verloren zij het, omdat de andere gemeenten bij elkaar meer stemmen hebben.

Gevolg is dat de Dordtse inwoners nu tegen de zin van de overgrote meerderheid van de Dordtse raad getroffen worden door bezuinigingen bij de SDD. Helaas een keihard bewijs dat deze vorm van samenwerking met andere gemeenten verkeerd is.  De SP is er al sinds 2012 voor om alleen samen te werken op de uitvoering mits dat efficiënter is. De regelingen zelf moeten door de lokale raden worden vastgesteld.