Sprankje hoop voor betaalbaar parkeren ziekenhuis

26 september 2020

Sprankje hoop voor betaalbaar parkeren ziekenhuis

Foto: Onbeken

Afgelopen maanden hebben we ons als SP, gezamenlijk met de VSP, ingespannen om het parkeren bij het ziekenhuis en de sportboulevard betaalbaar te houden. Wij denken dat het daarvoor nodig is dat de gemeente de toekomstige parkeergarage in beheer heeft, om te vookomen dat een commercieel bedrijf top-tarieven gaat vragen van ziekenhuismedewerkers, of van bezoekers, die geen alternatief hebben.

Bij de bijeenkomst van de gemeenteraadscommissie van woensdag 23 september werd een aantal dozen met duizenden handtekeningen van ziekenhuispersoneel overhandigd tegen de dreigende enorme verhoging van de parkeertarieven.

Het college van B&W probeerde de afgelopen maanden stug vol te houden dat een gesprek met ontwikkelaar Ballast Nedam over het overnemen door de gemeente van de parkeergarage absoluut uitgesloten was. Dit zou volgens het college het opbreken van de overeenkomst met Ballast Nedam zijn. Bij de bespreking van afgelopen woensdag in de gemeenteraadscommissie bleek dit standpunt toch maar moeilijk vol te houden. Ook het CDA stelde op dit punt een aantal kritische vragen. Uiteindelijk zegde wethouder Sleeking in ieder geval toe de mogelijkheid van een gesprek te onderzoeken.

Het is niet veel, maar in ieder geval een opening.

Diverse partijen stelden dat het helemaal prima is als zorgmedewerkers tot
duizend euro per jaar gaan betalen voor het parkeren. Let wel, we hebben het hier over veel mensen die ook late diensten en nachtdiensten draaien, of die in de regio wonen, waar het openbaar vervoer vaak geen alternatief is.

Groen Links had uitgezocht dat maar bij drie ziekenhuizen in het land het
parkeren gratis was. Niet dat iemand had voorgesteld parkeren gratis te maken bij het ASZ.... In ieder geval stelden Groen Links, PvdA en Gewoon Dordt dat duizend euro per jaar heel redelijk zou zijn... want er zijn veel plaatsen elders in het land waar zorgmedewerkers ook de hoofdprijs voor parkeren betalen, en daarom moest dat in Dordrecht ook maar gebeuren.

Met zulke vrienden...

Ook betoogden veel partijen dat het geen taak voor de gemeente zou zijn het parkeren te "subsidiëren". Dat is de omgekeerde wereld. Ontwikkelaar
Ballast Nedam mag straks een parkeergarage gaan bouwen die ze voor zeker tientallen miljoenen kan gaan verkopen aan een commerciële partij. Daarmee heeft de gemeente de deal voor Ballast Nedam aantrekkelijk gemaakt. Daar gaan zorgmedewerkers en bezoekers straks de prijs voor betalen. Dus wie subsidieert dan wie nou eigenlijk?

CU/SGP hield nog een warm pleidooi voor de markt. Maar wat voor markt is het als er straks maar één aanbieder is die kan vragen wat die wil? Zelfs de auto wat verderop zetten om hoge tarieven te ontlopen wordt
onmogelijk gemaakt. Het is best begrijpelijk dat bewoners van de wijken rond het ASZ niet willen dat de parkeerplekken bij hun woningen vol staan met mensen die in het ziekenhuis moeten zijn. Maar met parkeren in de wijk alleen toegestaan voor bewoners en kortparkeerders (blauwe zone), wordt het monopolie voor de parkeergarage absoluut.

Wat de SP betreft is een parkeervoorziening bij een ziekenhuis en een
sportcomplex een publieke voorziening. En die moet zeker niet aan een
private monopolist worden overgelaten.

Als SP zullen we ons blijven inzetten voor betaalbaar parkeren bij ziekenhuis
en sportboulevard!