Succesvolle bijeenkomst met Renske Leijten

20 september 2021

Succesvolle bijeenkomst met Renske Leijten

Foto: Jan Brongers / Eigen foto

Zaterdag 18 september hadden we als afdeling een succesvolle bijeenkomst met Renske Leijten in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Tegen de dertig aanwezigen hoorden haar enthousiaste betoog over het werk van de SP en de rol die ieder lid daarin kan spelen.

De SP is geen partij als andere partijen. Geen partij die mooie beloften doet, om stemmen te werven op de 'kiezersmarkt'. De SP is een instrument voor gewone mensen, die zich willen organiseren om hun lot en de maatschappij te verbeteren.

Waarom konden we met succes het toeslagenschandaal aan de orde stellen? Omdat slachtoffers zichzelf organiseerden, bereid waren hun verhaal te doen, we samen met hen een zwartboek konden maken, duidelijk konden maken dat het om duizenden mensen ging. Mensen die ook acties uitvoerden, protesten bij de kamer, het opeisen van hun dossiers bij de belastingdienst.

Als al dat protest en die zelforganisatie, met hulp van de SP, er niet geweest waren, dan had het kabinet de vragen van Renske (en Pieter Omtzigt natuurlijk) in de prullenbak kunnen gooien. Zoals ze dat met zoveel misstanden en schandalen doen die in de kamer aan de orde worden gesteld.

Als SP moeten we dus de wijken ingaan, mensen opzoeken. Als we problemen constateren, kijken of het breder leeft en dan mensen bij elkaar brengen en helpen met het opzetten van acties.

Staande de vergadering bleken er al meerdere problemen te zijn met het UWV. Dus dat is iets wat we direct op gaan pakken.

Na de bijeenkomst met Renske, vertelde ons raadslid Ronald Portier over onze inzet bij de komende verkiezingen. Inge Verdaasdonk, van onze zusterafdeling uit Breda deed een oproep om naar de FNV actie op 25 september te komen voor de 'Onmisbaren'. Dat wil zeggen voor de werkenden die de maatschappij draaiende houden, maar te weinig waardering ontvangen en vaak ook te weinig geld. En ze riep op om naar de woonopstand te komen, 17 oktober in Rotterdam.

En toen was er een lekkere barbecue en kon onder het genot van een hapje en een drankje verder gesmeed worden aan plannen voor een socialer Dordrecht!