Woningbouw: speerpunt of toch niet?

9 december 2021

Woningbouw: speerpunt of toch niet?

Foto: SP

Afgelopen week spraken de commissieleden over de voortgang van de woningbouw. Doelstelling van het college is de bouw van 4.000 woningen (periode 2018-2022) en nog eens 6.000 woningen tot 2030.

Er zijn volgens het college flinke stappen gemaakt met de bouwvoorraad om uiteindelijk 10.000 woningen te bouwen. Maar ja, in bouwvoorraad kan je niet wonen. In werkelijkheid zijn er sinds 2018 nog maar 830 woningen bijgekomen.

Een ander opvallend punt is dat er tot nu toe nauwelijks betaalbare koopwoningen (men gaat dan uit van koopsommen tot € 325.000) zijn gebouwd.
Kortom woningbouw is vooralsnog niet het speerpunt waar het college bij hun aantreden in 2018 voor is gegaan. Gevolg is dat inwoners steeds langer moeten wachten op een woning zeker als je zoekt naar een sociale huur- of betaalbare koopwoning in Dordrecht.

De geplande groei van het aantal inwoners (ooit moeten we er 140.000 krijgen) lukt ook nog niet echt. In het huidige tempo duurt het tot na 2050 voor we zover zijn. De bouw van dure huizen (verloopt wel volgens de planning) trekt vooralsnog geen grote gezinnen aan uit Wassenaar, Bloemendaal en Blaricum.
Wat de SP betreft is het hele idee van groeien om zaken betaalbaar te houden een illusie. Immers als het zou lukken om zoveel mogelijke mensen van buiten aan te trekken, leidt dit alleen maar tot meer ruimtegebrek, drukte, minder groet, etc.