Woordvoering Spuiboulevard: ook sociale woningbouw!

26 april 2016

Woordvoering Spuiboulevard: ook sociale woningbouw!

Op 26 april vergaderde de commissie Fysiek van de gemeenteraad van Dordrecht over de plannen voor de Spuiboulevard. Hier zien grote projectontwikkelaars kans om flinke winsten te realiseren. Aan huisvesting voor jongeren of mensen met minder geld is niet gedacht. Hieronder de woordvoering van ons commissielid Guido Frantzen.

De SP is het maar gedeeltelijk eens met de plannen voor de Spuiboulevard. Een centralisering van kantoor gebouwen inclusief het stadskantoor naar de oostkant vinden wij op zich geen slecht plan.Echter wij zijn een groot voorstander van hergebruik van het voormalige belastingkantoor. In de visie wordt de mogelijkheid tot sloop van dit pand open gehouden. Het blijft in onze ogen kapitaal vernietiging om een structureel solide pand te slopen. Alleen als de kosten voor herinrichting hoger zijn dan voor nieuwbouw kunnen wij ons vinden herontwikkeling.

SOCIALE WONINGBOUW?

Wat de westelijke kant aangaat. In de huidige plannen kunnen wij geen enkele vorm van sociale woningbouw vinden. Er wordt gepraat over hoogwaardig en moderne woonvormen maar voor wie die bedoeld zijn blijft onduidelijk. Dordrecht heeft de afgelopen jaren heel veel sociale woningbouw in de onderste huurprijscategorie gesloopt en daar nog maar heel weinig voor herplaatst. Grote steden als Amsterdam,Rotterdam,Utrecht en Arnhem zijn al bezig met een inhaalslag op de opgelopen achterstand. Zelfs de VVD komt tot de ontdekking dat er een dringende behoefte aan goedkopere woningen is. Dit project is weer voorbeeld dat in Dordt bouwen een samenspel is van de gemeente en grote projectontwikkelaars. De betrokkenheid van onze woningbouw coörperaties  is miniem.

ACHTERSTANDEN INHALEN

Wij vinden dat het inhalen van de achterstand in sociale woningbouw ook hier van toepassing moet zijn. Voordat wij instemmen met de herontwikkeling willen wij dan ook dat de gemeente een groot percentage van de nieuw te bouwen woningen, in de goedkope en betaalbare sector van de sociale woningbouw, meeneemt in deze plannen. Daar is grote behoefte aan en wachtlijsten om het te bewijzen. Deze Dordtenaren hebben daar recht op! Gezien het feit dat een groot deel van de Dordtenaren niet bij machte is om dure koopwoningen of hoge huren boven de huurgrens te betalen. We hebben de afgelopen jaren genoeg voor gegoede burger gebouwd nu de rente laag is en de bouwkosten ook niet al te duur zijn, wordt het hoogste tijd om voor ook aan de gewone Dordtenaar te denken.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.